Lidovky.cz

Chytré auto pro rodinu

Ekonomika

  10:25
Škoda Roomster Scout se po značném snížení ceny v loňském roce stala mnohem zajímavějším rodinným vozem než dřív. V testu LN se ukázalo, proč tomu tak je.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zveřejnila 19. února první fotografie nového modelu Fabia Scout, který bude mít světovou premiéru na nadcházejícím autosalonu v Ženevě. foto: Auto Škoda

Za volantem Škody Roomster nic neprozrazuje, že nesedíte v modelu Fabia. Přístrojová deska, sedadla, praktické odkládací prostory, kapsy ve dveřích nebo i spíše průměrná vnitřní šířka - to vše je stejné jako u nejprodávanějšího vozu v Česku.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zveřejnila 19. února první fotografie nového modelu Fabia Scout, který bude mít světovou premiéru na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.

Rozdíl ale nastane, jakmile se s Roomsterem rozjedete. Možná to překvapí, protože většinou u vyšších aut jsou znát tendence k většímu naklánění, ale Roomster působí v zatáčkách jistějším a stabilnějším dojmem než standardní Fabia, s níž sdílí celou přední část. Dokonce by bylo možné říci, že Roomster nabídne hlavně v zatáčkách pro daný segment opravdu nečekané jízdní potěšení.

Největší podíl na tom má spojení dlouhého rozvoru náprav, kterým překonává dokonce model Octavia, a nestandardně širokého rozchodu zadních kol. Roomster je vzadu o 64 mm širší než vpředu, což je důsledkem použití zadní nápravy z první generace modelu Octavia dnes stále prodávané pod obchodním označením Octavia Tour. Musím přiznat, že mě toto řešení v zatáčkách neustále překvapovalo, protože dodávalo již výše zmiňovaný pocit jistoty. Svůj vliv na tom jistě měla i 17palcová kola.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zveřejnila 19. února první fotografie nového modelu Fabia Scout, který bude mít světovou premiéru na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.

Testované provedení bylo vybaveno zážehovým motorem 1,4 litru s výkonem 86 koní. Při sólo jízdě bez nákladu a spolucestujících byla jeho dynamika uspokojivá, nicméně jakmile se vůz naložil, bylo potřeba motor neustále vytáčet, což nebylo zcela příjemné. Právě motor se mi zdál i vzhledem k průměrné spotřebě 8 l/100 km nejslabší stránkou celého vozu. Zdá se mi ale přesto lepší volbou než některý ze zážehových či vznětových tříválců.

Rozdíl také vzadu
Druhým velkým rozdílem Roomsteru je jeho zadní část. Již design celého vozu naznačuje, že vzadu je tento vůz koncipován jinak než vpředu. Je tomu skutečně tak. Vzadu je trojice samostatných sedadel, z nichž ta krajní jsou znatelně širší než místo uprostřed. Díky tomu nabízejí velmi pohodné sezení i pro dospělé osoby. 

Příjemnost pobytu vzadu zvyšuje nejen možnost podélného posunu sedadel, ale také možnost změny jejich sklonu. Na pohodovém cestování na zadních sedadlech -ano, vzadu se v tomto voze cestuje možná lépe než vepředu - mají překvapivý vliv také obrovská okna v zadních bočních dveřích. Vytvářejí totiž velmi vzdušnou a uvolňující atmosféru.

Přenosná navigace s integrovaným držákem je vlevo od volantu.

Zadní sedadla je možné také vyjmout, přičemž potěší poměrně nízkou hmotností. Krajní místa váží po 16 kilogramech a menší střední sedadlo ukáže na váze 11 kg. Zajímavou možností potenciálně zvyšující komfort vzadu je možnost vyjmutí středního sedadla vzadu a posunutí krajních míst více ke středu. Praxe ale ukazuje, že tomu tak není. Získáte sice více místa pro ramena, ale není kam si dát ruce, protože tímto uspořádáním zmizely na obou stranách opěrky pro lokty.

Jako ideální pro rodinné použití se ukazují také dlouhé a vysoké zadní boční dveře umožňující například velmi snadnou manipulaci s dětskou sedačkou. Možná škoda, že zadní pár dveří se otvírá klasicky a není posuvný. Je však zřejmé, že to by neúměrně zvyšovalo cenu.

Škoda Roomster Scout.

Roomster je totiž o akceptovatelných přibližně 40 tisíc korun dražší než srovnatelné provedení modelu Fabia Combi, za což nabízí nejen více prostoru a variability, ale také již zmiňované působivější jízdní vlastnosti.

Scout s vtipně řešenou navigací
Testovaná verze Scout sice působí mírně off-roadovým dojmem, ale není určena do terénu. Odlišuje se plastovými kryty spodních částí dveří a nárazníků. Jedná se o praktický doplněk, který dokáže lépe ochránit karoserii třeba při nešetrném parkování. Verze Scout je ve srovnání se stejně vybaveným standardním provedením dražší jen o 10 tisíc korun.

Škoda Roomster Scout 1,4 16V

Koncepce: pětidveřové pětimístné MPV s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry 4205x1684x1607 mm, rozvor 2617 mm, provozní hmotnost 1230 kg, zavazadlový prostor 450-1555 l
Motor zážehový čtyřválec, 1390 cm3
Výkon 63 kW (86 k)/5000 min-1 
Toč. moment 132 N.m/3800 min-1   
Převodovka 5M      
Zrychlení 0-100 km/h
13 s     
Nejvyšší rychlost
171 km/h     
Komb. spotřeba
6,8 l/100 km    
Cena 369 900 Kč     

HODNOCENÍ
Praktické rodinné auto s pohodlnými a variabilními zadními sedadly, které se skvěle hodí pro rodinné použití. Že by se mělo jednat o mladé rodiny s malými dětmi naznačuje i hravý design, snadná přístupnost zadních sedadel a velmi dobré jízdní vlastnosti.

Klady: velmi praktická a prostorná zadní část vozu, jízdní vlastnosti, kvalita zpracování, integrovaná přenosná navigace
Zápory:
šířka interiéru vpředu, motor průměrný ve všech směrech, cenový odskok vznětových verzí

KONKURENCE

Citroen Berlingo je delší a zejména na předních sedadlech působí prostornějším dojmem.
Potěší také více odkládacích prostorů. Roomster působí bytelnějším dojmem a má mnohem lepší jízdní vlastnosti. Se srovnatelnou výbavou je Berlingo mírně dražším vozem.
Opel Meriva je o 15 cm kratší, a proto je v zadní části menší. Jeho předností je vyšší poloha sedadel, naopak nevýhodou jsou ve srovnání s Roomsterem méně jisté jízdní vlastnosti v zatáčkách. Při srovnání výbavy je Opel mírně dražší, což vynahrazuje různými akčními nabídkami.

Zkoušený automobil byl vybaven přenosnou navigací Mio Moov 300, která se dodává v rámci originálního příslušenství Škoda. Její držák je integrovaný do přístrojové desky vlevo od volantu, takže v interiéru neruší kabely a připojení navigace je nesmírně snadnou záležitostí. Nutno upozornit, že podobné řešení je možné nalézt i u vozů jiných značek. Škoda jej připravila kromě Roomsteru také pro Fabii. Příjemně se ovládající a rychlá navigace včetně montáže a map většiny států Evropy stojí 7400 Kč. Černobílý navigační systém integrovaný do autorádia, který je možné do Roomsteru objednat za 35 tisíc korun, tak zcela ztrácí smysl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.