Lidovky.cz

Unikátní vlastnosti v zábavném kombi

Ekonomika

  12:04
Nabídku BMW loni na podzim obohatila verze s dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech kol. Tady je její redakční test.

BMW 320dA xDrive. foto: BMW

V zimním týdenním testu jsem měl k dispozici BMW 320dA xDrive Touring. Přeloženo do řeči běžného člověka: měl jsem co do činění s kombi BMW řady 3 patřícím do střední třídy, které bylo vybavené dvoulitrovým turbodieselem, samočinnou převodovkou a hlavně pohonem všech kol. Ačkoliv se to nezdá, tak v tomto segmentu dané, a musím předem říci, že velmi zajímavé, spojení nenabízí dosud nikdo jiný.

Tento automobil už tradičně svými rozměry patří spíše k menším vozům daného segmentu a tím se alespoň částečně vymyká současnému trendu zvětšování. Vždyť nejnovější modely střední třídy jsou až o čtvrt metru delší. BMW řady 3 tak zůstává příjemně kompaktním vozem, který přitom nabízí dostatečný vnitřní prostor pro posádku i zavazadla.

Praxe ukazuje, že i při cestování ve čtyřech je vnitřní kapacita naprosto dostatečná. Potěší přitom praktičnost uspořádání zavazadlového prostoru, stejně tak jako například možnost samostatného otevírání skla pátých dveří, které usnadní nakládání menších předmětů.

Vynikající parametry
Také tato, spíše racionálně zaměřená verze dané modelové řady nabízí pro svoji značku typické intenzivní zaměření na jízdní projev. Motor patří se svými parametry k tomu nejlepšímu, co lze mezi dvoulitrovými turbodiesely nalézt a vyznačuje se nejen nadstandardní silou, ale také příkladnou spotřebou.

Provozní parametry tohoto kombi jsou skutečně působivé. Přestože testované auto je z hlediska dynamiky a spotřeby handicapováno odpory pohonu všech kol i samočinné převodovky, stále jsou tyto parametry na lepší úrovni než u drtivé většiny případných konkurentů s manuálním řazením a jednou poháněnou nápravou.

Tato vlastnost není sama sebou. BMW je totiž jediným výrobcem, který na všechny své modely aplikoval celou řadu zdánlivě jednoduchých úprav, jejichž výsledkem je reálné snížení spotřeby paliva. Na rozdíl od různých speciálně zaměřených rádoby „ekologických“ verzí různých výrobců, v tomto případě neznamená snížení spotřeby paliva omezení v otázkách dynamiky -právě naopak.


HODNOCENÍ

Vynikající kombinace pohonu všech kol, úsporného vznětového motoru a samočinné převodovky - v daném segmentu ji nenabízí nikdo jiný. Jízda po všech druzích povrchu je mimořádně jistá, citlivá a hlavně zábavná. Přestože verze s pohonem všech kol ubírá část emocí standardního modelu 320d se zadním pohonem, stále se jedná o nejzábavnější naftovou čtyřkolku svého segmentu.

Klady: nadprůměrná dynamika a nízká spotřeba paliva, trakce, ochota k zatáčení, snadné ovládání navigačního systému

Zápory: komfort na rozbitých silnicích, zvuk motoru pod zatížením, 4x4 a automat ubírají část emocí

KONKURENCE

Audi A4 Avant 2,0 TDI quattro je zcela novou verzí v nabídce. Stejně jako Legacy, ani Audi nenabízí kombinaci turbodieselu, pohonu všech kol a samočinné převodovky. A4 Avant je delší a vyniká hodnotně vyhlížejícím interiérem. Při jízdě působí méně obratným dojmem a má vyšší reálnou spotřebu.

Subaru Legacy 2,0D
má vynikající trakci a dokáže poskytnout vysokou míru jistoty. Jeho nový naftový motor je velmi tichý a kultivovaný, nicméně dynamikou jej BMW poráží. Silnou stránkou Subaru je spotřeba paliva, nižší cena a měkčí odpružení. Nevýhodou je stárnoucí interiér.

Jeden příklad za všechny: specialitou vozů BMW je například aktivní alternátor. Ten vyrábí elektřinu pouze v okamžiku, kdy má řidič nohu mimo plynový pedál. Výsledkem je to, že alternátor nepřidělává odpor motoru při akceleraci (větší dynamika). Elektřina pro provoz palubních systémů tak vlastně nevzniká z paliva, jak tomu bylo u aut více než sto let zvykem, ale je de facto vyráběna z kinetické energie, která by se jinak vypařila ve formě tepla při brzdění.

Výsledkem tohoto a mnoha dalších zajímavých technických řešení byla průměrná spotřeba v testu 6,4 l/100 km. A to je ve spojení se zmiňovanými „odpory“, které ale přidávají na stabilitě a komfortu, a s přihlédnutím k vynikající dynamice opravdu výjimečná hodnota. Při troše snahy lze přitom mimo město vykouzlit spotřebu začínající na čísle 5.

Důraz na stabilitu a neutralitu
Přesto všechno ale tohle BMW dokáže nabídnout i značnou porci jízdního potěšení. To paradoxně stoupá s tím, čím je povrch pod koly horší. S danou specifikací byla největší zábava při jízdě na sněhu a se stabilizačním systémem aktivovaným na střední stupeň (BMW nabízí režimy stabilizace zapnuto/vypnuto, plus ještě mezistupeň posunující jeho zásah).

V tomto režimu bylo možné nádherně pocítit funkci extrémně rychlého elektronicky řízeného pohonu všech kol, který aktivně rozděloval sílu motoru mezi nápravy podle aktuálních podmínek a s cílem maximálně neutrálního, a nutno říci, že poněkud nebavoráckého, chování. V těchto okamžicích se projevilo také vynikající vyvážení automobilu, které zmiňované neutralitě značně a jaksi přirozeně pomáhalo.

Na mokrých nebo suchých silnicích potěšilo toto BMW ochotou k zatáčení a na kvalitních silnicích i velmi dobře nastaveným odpružením i tlumením. Bylo ale znát, že motor, i přes své nadprůměrné parametry, není schopen plně využít velmi daleko posazených schopností podvozku a stálého pohonu všech kol.

Zatímco na zasněženém povrchu je tedy pohon všech kol tohoto provedení vynikajícím společníkem, zejména na suchu bych byl raději, kdybych jej ve voze neměl a síla motoru by putovala pouze dozadu. Ve spojením s dvoulitrovým turbodieselem bych si jízdu bezpochyby užil ještě víc.
 BMW své modely z bezpečnostních důvodů vybavuje pneumatikami s pevnějšími bočnicemi, které jsou schopné jet až 250 kilometrů po ztrátě vzduchu. Tvrdší bočnice však mohou být i nevýhodou -hůře absorbují nerovnosti silnic. Jízda po méně kvalitních cestách tak není příliš komfortní.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.