Lidovky.cz

Normální auto? Ne tak docela

Ekonomika

  14:12
Nový Volkswagen Golf dokáže v mnoha směrech nadchnout. Test základní naftové verze ale ukázal, že nadšení částečně hatil použitý motor.

Vyvážené vlastnosti a dojem robustnosti - to jsou věci, kterými nový Golf zapůsobí. foto: Volkswagen

Volkswagen Golf si za svoji 35letou historii vybudoval záviděníhodné postavení. Veřejností, ale i konkurenty je považován za měřítko segmentu nižší střední třída. Daří se nejnovějšímu provedení, které se na trhu objevilo koncem loňského roku, navázat na toto pojetí?

Golf číslo šest vlastně není úplně plnohodnotnou novou generací tak, jako tomu bylo při předchozích generační obměnách. Stávající nový Golf je spíše důkladnou modernizací Golfu s pořadovým číslem pět než zcela novým modelem. Přepracovány byly všechny karosářské díly, stejně tak jako interiér. Hodnocení vzhledu je velmi subjektivní, nicméně zdá se, že nové provedení je osobitější než v minulosti. Současně přichází po vzoru modelu Scirocco s novou maskou chladiče, která se bude objevovat na všech nových Volkswagenech. To ostatně ukázala i nejnovější generace modelu Polo.


Volkswagen Golf 2,0 TDI
Koncepce:
pětimístný pětidveřový hatchback s motorem vpředu napříč a předním pohonem, rozměry 2199x1786x1479 mm, rozvor 2578 mm, prov. hmot. 1339 kg, zav. prostor 350 l
Motor 4válcový turbodiesel, 1968 cm3 Výkon 81 kW (110 k)/4100 min-1
Točivý moment 250 N.m/1750 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 10,7 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Komb. spotřeba 4,9 l/100 km
Cena
469 700 Kč


HODNOCENÍ

Vyvážené vlastnosti a dojem robustnosti - to jsou věci, kterými nový Golf zapůsobí. Při jeho řízení si člověk říká, že se chová zcela normálně, až přesednutí do většiny jiných vozů daného segmentu odhalí, že tato „normálnost“ běžná není. Jeho nejslabším článkem byl motor s pouze 5stupňovou převodovkou.

Klady: jisté a přitom zábavné jízdní vlastnosti, kvalita zpracování, zůstatková hodnota

Zápory: hlučnější a slabý motor, jen pětistupňová převodovka, průměrný prostor vzadu

KONKURENCE

Ford Focus se Golfu vyrovná jízdními vlastnostmi i nabídkou prostoru.
Ford Focus
se Golfu vyrovná jízdními vlastnostmi i nabídkou prostoru. Uvnitř Focus nepůsobí tak bytelně a hodnotně jako Golf. Na druhou stranu Ford je cenově posazen o trochu níže. Focusu v nabídce nechybí kvalitní turbodiesel s objemem 1,6 litru.

Stejný prostor
Prostorově se toho moc nezměnilo. Ostatně jak by také mohlo, když je tohle auto postavené na stejném rozvoru náprav a rozchodu kol jako jeho předchůdce. Ono to ale vlastně ani nevadí, protože z hlediska prostoru patří Golf k dobrému průměru svého segmentu. Ani vzadu si na nedostatek místa nebo nepohodlí způsobené stísněností stěžovat nelze. Přístrojová deska působí na první pohled velmi jednoduchým dojmem.

Při detailnějším pohledu si ale nelze nevšimnout velmi pečlivého zpracování všech detailů, stejně tak jako doslova prvotřídní funkčnosti. Za pozornost stojí například drobnosti v podobě čalouněných schránek ve dveřích. Velmi pohodlná jsou sedadla s dlouhými sedáky, která překvapují větší měkkostí, než by člověk od německého auta čekal. Silnou stránkou jsou široké možnosti nastavení sedadla a volantu. Vyšší hrana dveří spolu s masivní přístrojovou deskou dodává značnou důvěru a působí velmi robustně.

Působivý podvozek

Golf se od prvního ujetého metru chová velmi příjemně. Skoro by se chtělo říci normálně, ale to by znělo příliš obyčejně.

Ve skutečnosti se vám kombinace komfortu odpružení, schopnosti tichého přejezdu nerovností a velmi jistého projevu dostane doslova pod kůži a opravdové kvality tohoto auta vyjdou najevo až po přesednutí do některého z jeho konkurentů.

Právě vyváženost jízdních vlastností a vlastně celého projevu tohoto vozu doslova bere dech. Nejlepší na tom všem je, že Golf dokáže být nejen pohodlný, ale umí nabídnout také nečekanou porci jízdního potěšení.

Řízení je sice spíše méně citlivé, ale automobil jako celek reaguje na veškeré řidičské podněty velmi rychle a především zcela předvídatelně.

Naladění podvozku je opravdu silnou stránkou nového Golfu, která dokáže přirozeně a naplno využít možnosti víceprvkového zavěšení zadních kol.

Motor ze staré školy
Z textu nahoře se může zdát, že Golf snad nemá žádné nedostatky. Tak tomu ale není. Testovaná verze 2,0 TDI se základním naftovým dvoulitrem není z mnoha pohledů ideální.

Motor sice má pro koncern Volkswagen nové přímé vstřikování Common-Rail, ale přesto se zdá, že dynamika motoru je vzhledem k jeho objemu podprůměrná. Motor v testovaném Golfu působil poměrně těžkopádným dojmem. Do vyšších rychlostí na dálnicích se mu příliš nechtělo a navíc byl pod zatížením nepříjemně hlučný.

Situaci alespoň částečně zachraňovala jeho pružnost, nicméně při jízdě ve městě (ale i na dálnici) se často negativně projevovalo použití pouze pětistupňové převodovky. Při odbočování ve městě se v některých rychlostech ukázalo, že mezi druhým a třetím převodovým stupněm je příliš velká mezera. Na dálnici by šestý rychlostní stupeň s delším převodem jistě účinně snížil hlučnost i spotřebu paliva.

Spotřeba paliva. Možná očekáváte, tak jako já před testem, příkladnou úspornost. Ta se nekonala. Pravda, když jsem se snažil jet mimo město extrémně úsporně, podařilo se mi přemísťovat i za přibližně 4 l/100 km, při běžné jízdě po městě nebo svižnějším pohybu po dálnici jsem na konci testu bilancoval s průměrem 6,3 l/100 km. A to se mi vzhledem k neoslnivé dynamice zdá spíše jako vyšší hodnota. Golf jako takový se ukázal být vynikajícím autem své velikosti, jež nabízí vyvážené vlastnosti. Zkušenosti i s jinými verzemi ukazují, že na jízdu je mnohem příjemnější přeplňovaná zážehová verze 1,4 TSI (122 k), která je přitom o 20 tisíc Kč levnější než základní turbodiesel.

Pokud plánujete najíždět velké porce kilometrů, rozhodně doporučuji raději několik týdnů počkat, až se nový turbodiesel 1,6 litru představený ve verzi Golf BlueMotion objeví v nabídce standardních motorů pro tuto modelovou řadu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.