Lidovky.cz

Za volantem nového hybridu

Ekonomika

  10:17
Honda Insight je novým hybridním vozem, který se v České republice začne prodávat v červnu. Redaktor LN už nyní strávil za jeho volantem více než dvě stovky kilometrů.

Nový hybridní vůz Honda Insight. foto: Honda

Hybridní automobily jsou považovány za další stupeň vývoje automobilů s klasickým spalovacím motorem. K němu totiž různým způsobem přidávají elektrický okruh, který umožňuje lépe hospodařit s energiemi uvnitř automobilu.

Oko úspornosti mění barvu rychloměru podle toho, jak jedete úsporně (zelená = úsporná jízda).

Elektřina v ústrojí pohonu dokáže uschovat a následně využít část kinetické energie, která by se jinak vytratila převážně ve formě tepla. Kombinace elektromotoru a spalovacího motoru má ale přednost také v tom, že oba tyto druhy pohonu mají do značné míry opačnou charakteristiku. Elektromotor totiž má největší sílu od nulových otáček, což se skvěle doplňuje s výkonem spalovacího motoru, který naopak vrcholí ve vysokých otáčkách.

„Lehké“ jízdní vlastnosti
Tolik poněkud teoretický úvod. Přesuňme se ale za volant Hondy Insight. Automobil se řídí úplně stejně, jako by se jednalo o běžný vůz se spalovacím motorem a bezestupňovou převodovkou - vystačí si tedy s dvojicí pedálů. Hlavně při jízdě v městském provozu se opět potvrdilo vynikající sladění celého hybridního ústrojí, což je ale vlastnost, kterou se vyznačují všechny současné hybridní vozy. Asistence elektromotoru způsobuje, že za volantem má člověk pocit, že spíše spolupracuje s motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru než s jednotkou 1,34 l, jak je tomu ve skutečnosti.

Interiér Hondy Insight.

Jízda je ve většině režimů velmi tichá a automobil tlumeně překonává nerovnosti vozovky. Na kvalitních silnicích potěší jistota, s níž automobil drží zvolený směr, jakmile se na cestě objeví zejména krátké nerovnosti, má Insight určité tendence k odskakování.

Ve srovnání s Toyotou Prius Honda profituje z jednodušší, a tudíž i lehčí konstrukce svého hybridního pohonu. Automobil s menší hmotností situovanou nad přední nápravou a nižším těžištěm se totiž působí příjemně „lehkým“ dojmem a ochotně mění směr jízdy. V blízkosti limitních situací je patrný sklon k nedotáčivosti.

Ostře sledovaná spotřeba
Hybridní automobily přesvědčují svojí spotřebou paliva. Honda Insight na konci testovacích jízd vykázala spotřebu benzinu 4,8 l/100 km, a to je vzhledem k častým jízdám po přeplněných ulicích Valencie přitažlivá hodnota. A to přitom nelze opomenout, že se jedná o automobil se samočinným řazením.


Technika pod lupou

Technika Hondy Insight pod lupou.

Honda Insight má přední kola poháněna paralelním hybridním ústrojím kombinujícím zážehový čtyřválec 1,34 litru a elektromotor. Elektrický motor je tenký pouze 35,7 mm a je umístěn na jedné hřídeli mezi motorem a automatickou bezestupňovou převodovkou. Jedná se o zdokonalený systém pohonu, který Honda označuje IMA (Integrated Motor Assist) a poháněl v minulosti model Civic Hybrid, jenž bude právě Insightem nahrazen. Výkon spalovacího motoru s proměnným rozvodem činí 88 k, které doplňuje dalších 14 k elektromotoru. Honda Insight zrychlí z klidu na 100 km/h během 12,6 s a je schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 186 km/h. V kombinovaném režimu spotřebuje 4,4 l/100 km. Délka činí 4395 mm, šířka 1695 mm a výška 1425 mm. Zavazadlový prostor má objem 408 l. Model Insight vstoupí na trh v červnu letošního roku.

Honda s modelem Insight přichází s částečně novým přístupem ve snižování spotřeby paliva. Základem je samozřejmě automobil jako takový, nicméně je známou skutečností, že individuální řidičský styl dokáže při stejné průměrné rychlosti vytvořit i 30procentní rozdíl ve spotřebě paliva. A to je více, než jakou úsporu jsou schopné nabídnout hybridní automobily obecně (uvažuje se o přibližně 20procentním snížení spotřeby ve srovnání s konvenčními vozy).

Honda proto vyvinula program řídicí jednotky motoru, který se dokáže individuálnímu jízdnímu stylu přizpůsobit a omezit jeho vlivy na množství použitého paliva. Honda tvrdí, že nové řízení ústrojí pohonu dokáže zmenšit rozdíly ve spotřebách různých řidičů na 12 %. Ještě jednou zajímavostí se Insight může v tomto směru pochlubit. A sice tím, že se snaží zajistit, aby úsporný způsob jízdy byl zábavou. Podle míry úspornosti se proto například mění barva rychloměru umístěného těsně pod spodním okrajem čelního skla. Když je zelený, víte, že jedete tak úsporně, jak je to jen vzhledem k dané situaci možné. V horším případě se barva rychloměru změní na tyrkysovou a následně na modrou -to při pohybu plynového pedálu ve spodní polovině jeho dráhy.

V palubním počítači je ale instalována ještě jedna hra. Ta spočívá v dlouhodobém měření úspornosti jízdy. Podle ní totiž v palubním počítači kvetou virtuální rostliny a po určitém čase - automobilka neuvádí, kolik ho je k tomu potřeba - dostane řidič při úsporném jízdním stylu ocenění pohárem pro vítěze.

Nejen pohon, ale také auto
První praktická zkušenost s hybridní Hondou Insight ale ukázala zajímavou věc, a sice, že se u tohoto automobilu účinně podařilo potlačit fakt, že se jedná o hybridní vůz. Insight sice má netradičně řešený interiér, který se inspiruje modelem Civic, nicméně se řídí a ovládá jako standardní vůz se samočinnou převodovkou. Insight se tak ukazuje jako velmi zajímavý vůz pro úsporné ježdění po městě. 

Předchozí hybridní Honda postavená na základě modelu Civic byla klasicky střiženým tříprostorovým sedanem. Honda se ale rozhodla vydat cestou podobnou, jako zvolila konkurenční Toyota se svým globálním hybridem Prius - postavila automobil s originálně tvarovanou pětidveřovou karoserií. Na první pohled jsou proporce obou vozů velmi podobné, nicméně praktická zkušenost a porovnání jejich zaměření ukazuje, že se tato auta od sebe svým charakterem liší.

Honda je ve srovnání s Toyotou menší, její ústrojí pohonu je jednodušší (a tím o trochu méně úsporné), a Honda také prohlašuje, že její Insight se bude prodávat za nižší ceny. Automobilka doslova mluví o prvním globálním „dostupném“ hybridu.

Honda zatím cenu pro český trh nestanovila, nicméně PR manažerka společnosti Honda Česká republika Hana Holcová sdělila, že cena modelu Insight bude pod úrovní stávajícího typu Civic Hybrid. Jen pro informaci doplňme, že na německém trhu se Insight prodává za 19 950 eur, což je podle aktuálního kurzu v přepočtu přibližně 550 tisíc korun. Stávající generace Toyoty Prius, která bude během několika týdnů nahrazena novým provedením, se v současnosti prodává za 679 900 Kč.

Větší rozšíření jen s podporou státu (vyspělého)
Už nyní lze předpokládat, že i přes velmi dobré vlastnosti a praktičnost bude masovější rozšíření Hondy Insight, a vlastně obecně i ostatních hybridů, problematické. Nižší spotřeba jednoduše nedokáže zcela vykompenzovat jejich o něco vyšší cenu ve srovnání s konvenčními vozy.

Další testy automobilů a více informací
o hybridním voze Honda Insight
si přečtěte v pátečním vydání deníku

Ve vyspělých státech jsou z tohoto důvodu hybridní automobily zvýhodňovány různými způsoby, většinou rozličnými daňovými úlevami, které se podle státu pohybují přibližně v rozpětí 20 až 150 tisíc korun. A to jsou částky, které cenu přibližně srovnají s konvenčně pojatými vozy.

Český politik jistě namítne, že hybridní automobily jsou zvýhodněné také v České republice, a to formou odpuštění silniční daně. To ano, jedná se o výhodu 2400 Kč ročně, která se týká výhradně vozů zakoupených firmami.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.