Lidovky.cz

Líbivý sportovní hatchback

Ekonomika

  15:17
Automobily určené pro radost mají u Volkswagenu dlouhou tradici. Jejich nejnovějším zástupcem je model Scirocco. Verzi se zajímavým motorem 1,4 TSI o výkonu 160 k jsem měl k dispozici pro tradiční redakční test.

Volkswagen Scirocco první generace vstoupil na trh v roce 1973. Zelená barva odkazuje právě na tohoto dávného předchůdce. foto: Volkswagen

Na Volkswagenu Scirocco se opět ukazuje, že stále je co vymýšlet. V rámci výrobního programu své značky má totiž postavení sportovního modelu – tedy něco na způsob automobilu s karoserií kupé, ale přitom se ve skutečnosti jedná o auto nižší střední třídy s třídveřovou karoserií. Scirocco tak vlastně stojí po boku třeba Opelu Astra Coupé nebo Renaultu Mégane Coupé. Volkswagen přitom ve svém výrobním programu má ještě podobně velkou třídveřovou verzi modelu Golf, která je ale zaměřená konzervativněji.

Asi nepřekvapí, že Scirocco je postavené na podvozku právě modelu Golf. Ve srovnání s jeho sportovní verzí GTI ale má rozšířený rozchod předních a zejména zadních kol. Ve srovnání s Golfem GTI je Scirocco také o více než 10 centimetrů nižší.
Volkswagen Scirocco první generace vstoupil na trh v roce 1973. Zelená barva odkazuje právě na tohoto dávného předchůdce.Volkswagen Scirocco první generace vstoupil na trh v roce 1973. Zelená barva odkazuje právě na tohoto dávného předchůdce.
Široké zadní sloupky sice působí hezky, ale omezují výhled.
Spojení všech těchto modifikací má samozřejmě kladný vliv na sportovní chování automobilu, které je také možné při sportovní jízdě odhalit. Scirocco se minimálně naklání a vyznačuje se nadstandardní trakcí předních kol. Rychlé průjezdy zatáčkou jsou nečekaným potěšením i díky značné jistotě a čitelnosti chování zádi. Víceprvková náprava je totiž schopna zajistit potřebnou trakci i na ne zcela ideálním povrchu, což samozřejmě zvyšuje stabilitu a bezpečnost chování. Přitom všem je ale krásně cítit, jak se automobil, i přes poháněnou přední nápravu, dokáže o vnější zadní kolo v zatáčkách „opřít“.

Dobrou zprávou je, že testované Scirocco dokázalo i při značné nabízené jistotě své posádce zajistit i potřebný komfort. Běžná jízda proto nebyla, co se týká překonávání nerovností, jakkoliv nepříjemná. Standardní Golf se stejným motorem je samozřejmě o něco měkčí, nicméně ve srovnání s mnoha sportovně laděnými třídveřovými hatchbacky bylo Scirocco i na 17palcových kolech dostatečně civilizované.

HODNOCENÍ

Velmi efektní sportovně laděné auto s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které se opírají o velkou šířku a pečlivě naladěný podvozek. Vzadu je třeba počítat s menším prostorem. Pro volbu vhodného motoru je potřeba důkladně promyslet zamýšlené používání. Testovaná jednotka se na papíře zdá optimální, ale z mnoha důvodů není.

Klady: zábavné jízdní vlastnosti neomezují jízdní komfort, efektní vzhled, kvalitní interiér, odpovídající ceny

Zápory: nelineární průběh výkonu, vyšší spotřeba při sportovní jízdě, omezený výhled dozadu

KONKURENCE

Renault Mégane Coupé okouzluje působivým designem, v běžných verzích je při jízdě méně zábavný než Scirocco. Zaměření Renaultu ukazuje fakt, že je k dispozici s trojicí dieselů a jen dvojicí zážehových motorů. Je o trochu levnější než Scirocco.

Volkswagen Golf může mít stejný motor, s nímž je o 33 tisíc levnější. Navíc je praktičtější a má hodnotněji působící interiér. Vyšší těžiště a menší rozchod kol je možné při velmi sportovním zacházení pocítit, v praxi je ale Golf podobně zábavný.



Kompresor i turbo
V testovaném voze byl instalován z technického pohledu zajímavý přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 160 koní. Jeho specialitou je kombinace přeplňování pomocí kompresoru a zároveň i turbodmychadla. Teoreticky by se tím mělo dosáhnout rychlých reakcí na pohyby plynového pedálu v nízkých otáčkách a vysokého plnícího tlaku v otáčkách vysokých.
 
V praxi se mi ale s tímto motorem nespolupracovalo nejlépe. Pod zatížením při sportovní jízdě mu sice chyběla pocitová špička výkonu ve vysokých otáčkách, ale odváděl vzhledem ke zdvihovému objemu solidní práci. Také při malé zátěži byl motor vcelku příjemným a v tomto případě i tichým společníkem. Nejméně radosti ale motor dělal ve středním pásmu otáček a při částečném zatížení, které jsou ale v běžném životě nejpoužívanější.

Motor neměl příliš plynulý nárůst výkonu, překvapivě pomalu reagoval na pohyby plynového pedálu a bylo cítit, že si kompresor s turbodmychadlem mezi sebou předávají svoji činnost. Motor se v tomto režimu ovládal méně citlivě.

Čtyřválec se podle technických údajů prý v kombinovaném režimu spokojí jen s 6,1 l/100 km. Tato hodnota například v Německu zajistí nízkou sazbu daně závislé na produkci CO2, která ze spotřeby přímo vychází. V reálném provozu ale spotřeba stoupá až k deseti litrům, které při užívání si vynikajících kvalit podvozku auto hravě překoná. A to se mi zdá vzhledem k nabízené dynamice spíše vyšší hodnota.

Zkušenosti s ostatními verzemi modelu Scirocco ukazují, že testovaný motor, který má postavení střední nabídky, má lepší alternativy. Když nehledáte dynamiku, ale líbí se vám styl Scirocca, zvolte raději základní 1,4 TSI s výkonem 122 k – ušetříte 50 tisíc korun, nějaké palivo a získáte plynulejší projev motoru. Když inklinujete k rychlejšímu přemisťování, potom jednoznačně zvolte dvoulitrové turbo.

Interiér nepřekvapí
Kvalitní interiér je pro Volkswageny typický. Scirocco není výjimkou, i když je vidět, že vychází z předchozí generace modelu Golf. Přístrojová deska je konzervativní a umně maskuje sportovnější charakter tohoto vozu. Ten zachraňují snad jen ve srovnání s Golfem níže umístěná a výrazněji tvarovaná sedadla. Ta nabízejí vynikající oporu i pohodlí.

Scirocco je standardně čtyřmístné, avšak vzadu není díky strmým opěradlům a snižující se střeše příliš mnoho pohodlí. Naopak prostor pro zavazadla je pro dané použití dostatečný.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.