Lidovky.cz

To nejlepší Porsche: 911 GT3

Ekonomika

  11:05
Sportovní auto musí být přizpůsobivé, čitelné a přímé. Více než dvousetkilometrové svezení na alpských silnicích jižně od Stuttgartu ukázalo, že spektrum vlastností Porsche 911 GT3 je mnohem širší.

Porsche 911 GT3. foto: Porsche/šk

Se sportovností je to u automobilů velmi relativní. Některé značky, případně tuningoví nadšenci, toto označení používají pro auta s velkými koly, hlučnějším výfukem a tvrdým podvozkem, jiní naopak pro běžné auto s extrémně výkonným motorem. Akaždý z těchto přístupů má samozřejmě pravdu – tu svoji.

Výrazný zadní spojler a další prvky nejsou u Porsche 911 GT3 jen pro ozdobu a kvůli zvýraznění sportovního dojmu, ale slouží k zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech. Ten je proti předchozím provedením u GT3 až dvojnásobný.

Asi se shodneme v tom, že s výjimkou typu Cayenne lze vozy značky Porsche označit za sportovní. Jak ale popsat automobil, který ubral na kompromisnosti standardního Porsche 911 a posunul je směrem k větším jízdním výkonům, jízdnímu potěšení a světu opravdových závodních vozů? Supersportovní? Ne, to je asi příliš. U Porsche mají tato výjimečná auta v názvu dvojici písmen GT. Nejnovější z nich se jmenuje 911 GT3 a já měl celý den nejen na to, abych zjistil, jak jezdí, ale také na to, abych pochopil jeho filozofii.

Duch závodů
Na malém štěrkovém parkovišti přímo uprostřed malé německé obce Hohenstein jižně od Stuttgartu stojí kamion v závodních barvách Porsche. Před ním je rozložený velký stan a v něm stojí těsně vedle sebe zaparkovaných deset nových GT3 v různých barvách. Uprostřed je prostor, kde závodní mechanici připravují tato auta pro novinářské testy, které zde už celý týden probíhají. Prý zde provádějí vlastně pouze kontrolu čištění, případně výměnu pneumatik. Brzdy a vše ostatní náporu novinářských testů úspěšně vzdoruje.

Vzhledem k tomu, že Porsche 911 GT3 opravdu není tuctovým autem a je navrženo proto, aby dokázalo uspokojit ty nejnáročnější řidiče, nese se tisková konference ve spíše přátelském než formálním duchu. Trvá jen asi čtvrt hodiny. Potom máme čas na rozhovory s vývojáři. Jejich zapálení je obdivuhodné a s nadšením vyprávějí o mnohdy až fanatickém snižování hmotnosti tohoto vozu.

Technika pod lupou

Porsche 911 GT3 má pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Motor umístěný za zadní nápravou má ploché uspořádání boxer a objem 3,8 litru. Výkon činí 320 kW (435 k) při 7600 min-1, točivý moment vrcholí v 6250 min-1 hodnotou 430 N.m. Základ motoru je v závodním modelu GT1 a není na rozdíl od standardních modelů 911 vybaven přímým vstřikováním. Novinkou je časování i výfukových ventilů.

Samozřejmostí je šestistupňová manuální převodovka a elektronicky nastavitelný podvozek PASM. Ocelové brzdy mohou být na přání nahrazeny keramickými s průměrem 380 mm vpředu. Snaha o minimalizaci hmotnosti je zakončena výsledkem 1395 kg (provozní hmotnost). Nevyšší rychlost činí 312 km/h. GT3 dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 4,1 sekundy, dvojnásobné rychlosti dosáhne v čase 12,3 s. Cena byla stanovena na 3,4 mil. Kč.


Nejvíce se v tomto směru pracovalo na uložení kol a brzdách. Ve srovnání s předchozí generací se jen u těchto dvou vlastností podařilo snížit hmotnost o téměř pět kilogramů.

To se možná zdá jako málo, avšak je potřeba si uvědomit, že se jedná o rotační a neodpružené hmoty. Tím se zmenšila jejich setrvačnost otáčení, lehčí kola současně s tím je snadnější odpružit a tlumit. Kromě expertů je ale přítomna také závodnická legenda Walter Röhrl, který speciálně při vývoji tohoto modelu strávil za jeho volantem více než 20 tisíc kilometrů na závodních okruzích po celém světě. Odpoledne mi tento dvojnásobný mistr světa automobilových soutěží v praxi předvedl, čeho je nová GT3 schopná a co ho na tomto automobilu nejvíce fascinuje.


Speciál na první pohled

Před hotelem už ale stojí připravená desítka naleštěných Porsche 911 GT3. Na Českou republiku připadla žlutá barva Speedgelb. Nová GT3 je poznat nejen podle velkého zadního spojleru s vyraženým číslem 3.8 na stranách, ale také podle nízkého lízátka na spodku předního nárazníku. Tyto dva prvky mají lví podíl na zdvojnásobení přítlaku ve vysokých rychlostech ve srovnání s již tak účinným předchozím provedením.


Oku znalce jistě neunikne ani škvíra před víkem zavazadlového prostoru vpředu nebo chladicí otvor vzadu v kapotě motoru. Specialitou je také centrální matice pro přichycení kol, která byla jedním z prvků zajišťujících snižování hmotnosti.

Interiér Porsche 911 GT3.

Auta připravená k testům jsou doplněna navíc ochranným rámem za zadními sedadly, skořepinovými karbonovými sedadly s hmotností jen 11 kilogramů, stejně tak jako novinkou v podobě aktivních silentbloků držících motor – ty se do běžné výroby dostanou až na podzim.

Jemnost a citlivost
První seznamovací kilometry za volantem ukazují, že GT3 není nijak zvlášť nepohodlné auto. Ba právě naopak. Automobil samozřejmě je nesmírně pevný a tuhý, nicméně skákání přes nerovnosti, které je typické pro mnohé sportovní verze standardních automobilů, nečekejte. Automobil se velmi snadno řídí a snad jediné, co nejvíce naznačuje jeho zaměření, je poměrně tuhá spojka.

S postupně sílícím soužitím s vozem nepřestávám vycházet z údivu. Atmosférický plochý šestiválec s objemem 3,8 litru a výkonem 435 koní má velmi plynulý nárůst výkonu, rychlé reakce, doslova úchvatný zvuk a touhu po vysokých otáčkách. Z vozu jako celku ale přesto nevyčnívá. Podvozek totiž dokáže velmi účinně přenášet jeho potenciál na silnici. To je dáno nejen jeho umístěním až za zadní nápravou, a tím pádem mimořádnou trakcí, ale také výjimečnou citlivostí. Díky ní máte v každém okamžiku zcela přesnou představu o stavu silnice pod koly a pohybu automobilu. Přesto je přiblížení se k jeho velmi vysoko posazeným limitům nesmírně náročné. V ostrých zatáčkách velmi fascinuje ochota k zatáčení, stejně tak jako přechod mezi intenzivním brzděním a akcelerací, při němž cítíte, jak se přelévá krev ve vaší hlavě.

Naopak v rychlých táhlých zatáčkách jsou silně působivé hodnoty příčného zrychlení. Sice jsem neměl možnost jejich změření, ale účinná aerodynamika tlačící vůz k zemi a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup dokážou způsobit, že v těchto okamžicích cítíte, jak odstředivá síla tlačí vaše vnitřnosti na jednu či druhou stranu trupu. Když proto máte z Porsche GT3 dostat maximum, musíte počítat se značnou fyzickou náročností. Odměnou vám za to však budou nezaměnitelné jízdní zážitky.

Porsche 911 GT3 mě ale neokouzlilo pouze svými parametry, ale především celkovým sladěním, kterým dokáže svého řidiče účinně zapojit do řízení. Automobil totiž cítíte jako jeden celek, a ne jako jeho jednotlivé části. To vše zažijete nejen na hladkých silnicích, ale také na méně kvalitních vozovkách, kterým se podvozek dokáže účinně přizpůsobit.

Scuderia, nebo GT3?
Přibližně před rokem jsem měl možnost testovacích jízd ve Ferrari 430 Scuderia, které od té doby bylo v mých očích nejlepším sportovním vozem. Porsche GT3 je ve srovnání s ním jiným zážitkem. Působí masivnějším a bytelnějším dojmem. Současně je z něj cítit větší mechanická robustnost. Zatímco Ferrari je možné popsat jako auto digitálního věku, GT3 je v tomto srovnání přes moderní techniku stále jakoby klasické „analogové“ auto. Jistě má na tomto pocitu svůj podíl i mechanická převodovka.

GT3, které je základem závodních speciálů Porsche, je v mých očích tím nejlepším vozem své značky. Sportovní charakter je zde vytažen do extrému, ale přitom se stále jedná o auto, s nímž je možné bez starostí jezdit i po městě nebo v běžném provozu.

Je to auto, které se nesnaží za každou cenu okouzlovat parametry (ačkoliv je má vynikající), ale je postavené proto, aby dokázalo co možná nejúčinněji přenést svůj potenciál jednak do rychlosti na jakémkoliv druhu silnice, a v druhé řadě do prožitků svého řidiče.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.