Lidovky.cz

Nové Audi A8: automat se přizpůsobí navigaci

Ekonomika

  15:55
Pozici nejvýše postaveného modelu značky Audi má již patnáct let typ A8, který do segmentu luxusních limuzín přinesl celohliníkovou karoserii. Třetí generace Audi A8 dále rozvíjí tradiční přístup. Vůz má konzervativní vzhled, který se snaží nepřekvapovat zbytečnými extravagancemi. Automobil se vyznačuje nadstandardními vnějšími rozměry: délkou 5,14 metru překonává své přímé konkurenty.

Nové Audi A8 foto: autocars.comReprofoto

Audi u modelu A8 připravilo několik zajímavých novinek. Jednou z nich je osvětlení vozu, které v hojné míře využívá úsporných LED diod. V předních světlometech a zadních skupinových svítilnách jich je dohromady více než 250. Za pozornost stojí zejména přední světlomety, které používají LED diody pro všechny typy světel. Jistě není bez zajímavosti, že každý ze světlometů je vybaven vlastním ventilátorem, který pomáhá s udržováním jeho optimální provozní teploty.

Další zajímavostí je propojení navigačního systému se samočinnou převodovkou, nebo lépe řečeno její řídicí jednotkou. Ta totiž díky navigaci ví, na jakém typu silnice se automobil právě nachází, a dokáže podle toho přizpůsobit svoji činnost. Audi také přepracovalo ovládací koncept nazývaný MMI. Doplnilo jej dotykovou destičkou, která dokáže podobně jako některé elektronické diáře rozpoznávat písmo. Cíl navigace je tak možné zadávat postupným psaním písmen.

Až reálná zkušenost však ukáže, jak bude celý systém v praxi fungovat. Jelikož je dotyková destička umístěná mezi sedadly, zdá se, že v našich končinách budou mít leváci s tímto řešením smůlu, v zemích s levostranným řízením zase naopak praváci. I když - rozumný řidič se snad nebude pokoušet takto ovládat navigaci za jízdy.

Z pohledu ústrojí pohonu se Audi vydalo cestou evoluce a dále rozvinulo přístup použitý již na menším modelu A4, který spočívá v mírném posunutí přední nápravy dopředu, blíže k motoru. Tím se podařilo prodloužit rozvor, který je ale i přes největší délku z německých konkurentů stále nejmenší.

Audi představilo model A8 zatím pouze ve verzích s pohonem všech kol, jehož součástí je u vrcholného naftového provedení aktivní zadní diferenciál, známý například z modelu Audi S4. Ten umožňuje aktivně měnit rozdělení síly motoru mezi zadní kola. Prvek, který přispívá k obratnosti a přizpůsobivosti auta, bude na přání k dispozici i pro ostatní motory.

Audi svůj největší model představilo s trojicí motorů. Kromě vznětového a zážehového osmiválce zveřejnilo také údaje pro třílitrové naftové provedení. Jistě není bez zajímavosti, že později se objeví i další verze, včetně základního provedení s pohonem pouze předních kol.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.