Lidovky.cz

Na hranici limitů. Řízení místo posilovny

Ekonomika

  11:09
Ford Focus RS je velmi specifický model své značky. Na rozdíl od ostatních se totiž nesnaží o univerzálnost, ale nepřehlédnutelně do světa vykřikuje, že je postaven pro rychlost a emoce. A také pro silné paže.

Ford Focus RS foto: tuningnews.netReprofoto

Sportovně zaměřené modely značky Ford mají dlouhou tradici sahající až na přelom šedesátých a sedmdesátých let. Model Focus RS je jejím nejnovějším ztělesněním a snaží se postavit do pozice jednoho z nejsportovnějších hatchbacků své velikosti.

Ford se v tomto směru naštěstí neomezil pouze na instalaci silného motoru, ale přepracoval automobil jako celek. Kompletně předělal například podvozek, a to zejména přední nápravu a brzdy.

Speciální konstrukce nápravy s pevnou pružící a tlumicí vzpěrou od sebe účinně odděluje funkci pružení a řízení. Protože má Focus RS poháněnou přední nápravu, je právě tato schopnost velmi důležitá -měla by totiž omezit přenos hnacích sil do volantu. To znamená, že při akceleraci by auto mělo "tahat" za volant méně, než je obvyklé.

Sportovní svezení ale ukazuje, že tomu tak úplně není. A to zejména kvůli mimořádné síle motoru. Přeplňovaný pětiválec původem od Volva dává z objemu 2,5 litru celých 305 koní. To je největší hodnota, jakou se kdo odvážil pustit na silnici pouze přes přední kola. A ukazuje se, že se blíží limitům dané koncepce.

Kdo tady řídí?
Když je silnice suchá a asfalt prohřátý, je trakce a záběr na velmi vysoké úrovni. Jakmile ale automobil jede po hrbolatější vozovce, případně s vlhkým povrchem nebo vyjetými kolejemi, je jízda fyzicky poměrně vysilující.

Volant je potřeba pevně držet v požadovaném směru, protože při sešlápnutí plynového pedálu má auto chuť hledat si po silnici cestičku s nejmenším odporem. Musím přiznat, že po šestisetkilometrové vyjížďce jsem si připadal, jako bych právě přišel z posilovny.

Data

Karoserie Rozměry 4362x1840x1497 mm
Hmotnost 1468 kg
Motor přeplňovaný 5válec, 2,5 l Výkon 224 kW (305 k)/6500 min-1 Toč. mom. 440 N.m/2300-4500 min-1 Provoz
Zrychlení 0-100 km/h 5,9 s Nejvyšší rychlost 263 km/h Komb. spotřeba 9,4 l/100 km Cena 990 000 Kč

Jízda s Focusem RS má svoje specifické kouzlo nejen kvůli spojení silného motoru a předního pohonu. Svůj podíl na tom má i vynikající podvozek spojený s citlivým řízením (tedy - pokud nejedete pod plynem). RS dokáže velmi rychle reagovat na sebemenší pohyby volantu a potěší také celkově velmi přímou odezvou, stejně jako celkovou stabilitou, a to zejména ve vysokých rychlostech.

Samotná rychlost Focusu RS je neoddiskutovatelná. Díky přednímu pohonu se nemusí ani méně zkušený řidič bát přidávat plyn již velmi brzo v zatáčce. Naopak řidič profesionál ocení čitelnost chování tohoto vozu při brždění a v nájezdu do zatáček.

Ford Focus RS je velmi speciální vůz, který nabízí nezaměnitelné emoce z jízdy. Jeho kvality nejlépe vyniknou především na kvalitních a suchých silnicích, kde mimořádný potenciál svého motoru dokáže využít nejúčinněji.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.