Lidovky.cz

Opel Astra: auto, které vyrostlo, ale příbuzenství nezapře

Ekonomika

  12:13
Opel Astra se zhlédl ve svém větším příbuzném, Insignii. Láká líbivými tvary, moderními technologiemi a v nejsilnější verzi také malým, neobvykle výkonným motorem. Dynamický design ale zbytečně ubírá prostoru uvnitř.

Nová Astra vyrostla stejně jako větší Insignia, ve které se zhlédla foto: Opel

Již šestá generace Astry by ráda udělala čáru za svým úspěšným, avšak nevýrazným předchůdcem. Na pohled je nepochybně atraktivní. Dynamické tvary nové Astry vycházejí z většího Opelu Insignia, což je vidět nejen zvenčí, ale také uvnitř. Interiéry obou aut jsou si velmi podobné, jen ta spousta tlačítek na efektním středovém panelu je u astry ještě titěrnější. Vyznat se v nich chce trochu času.

Stejně jako Insignia také nová Astra značně povyrostla a stala se jedním z největších aut své třídy. Uvnitř to už tak nevypadá, ladné křivky trochu snížily praktičnost. Místa je tu dostatek, ale ne tolik, jak byste podle velikosti auta očekávali.

To platí i pro kufr, jehož praktičnost lze zvýšit příplatkovým falešným dnem, které v nejvyšší ze svých tří poloh naváže na sklopené zadní sedačky. Efektní tvary s sebou nesou další nectnost mnoha nových aut, a sice špatný výhled do zatáček přes široké přední sloupky.

Nová Astra vyrostla stejně jako větší Insignia, ve které se zhlédla

Astra stojí na nové podvozkové platformě s delším rozvorem i rozchody kol, která však zůstala tak trochu na půli cesty. Na rozdíl od některých svých úhlavních konkurentů jako VW Golf nebo Ford Focus nepoužívá složité, a tím pádem dražší víceprvkové zavěšení vzadu, nýbrž se spoléhá na klasickou vlečenou zadní nápravu, neobvykle doplněnou Wattovým přímovodem potlačujícím náklony v zatáčkách.

Styl jízdy určí spotřebu

Kompromisní řešení funguje dobře, Astra působí za všech okolností sebejistě, ráda zatáčí a zkoušený kousek dokázal dobře tlumit nerovnosti i na enormně velkých ráfcích s nízkoprofilovými pneumatikami. Možná to byla zásluha adaptivního odpružení "Flex-Ride" za příplatek 20 000 korun.

Hodnocení

Za volantem +50 %
Rodina +25 %
Cena +50 %

Řidiči nabízí volbu ze tří režimů; normálního, komfortního a sportovního. Poslední jmenovaný přitvrdí podvozek, sníží jeho náklony a zostří reakce motoru na plynový pedál. Přitvrdí i v tomto režimu synteticky působící řízení a hlavní přístroje zbarví červeně.

Nová Astra jde s dobou a používá malé motory, jejichž potentnější verze dopují turbodmychadla. Nejsilnější je prozatím benzinová šestnáctistovka, civilizovaný motor s hladkým nárůstem výkonu a výkonem 180 koní.

Nová Astra vyrostla stejně jako větší Insignia, ve které se zhlédla

Jako u všech podobných silných malých motorů přeplňovaných turby se i v tomto případě spotřeba značně odvíjí od stylu jízdy. Pokud sílu agregátu využíváte, pojedete za nějakých 11 litrů i více. Ale když se udržíte ve dvoumístných rychlostech, jde to i za sedm.

Příplatková výbava nové Astry obsahuje moderní vymoženosti, jako hlídání dopravních značek omezujících rychlost a jízdního pruhu, adaptivní světlomety nebo v této třídě unikátní nosič dvou jízdních kol, který se vysouvá ze zadního nárazníku, za 15 000 korun.

DATA

Rozměry 4419x1814x1510 mm
Zavazadlový prostor 370 l
Hmotnost 1373–1590 kg
Motor přeplňovaný 4válec, 1,6 l
Výkon 132 kW (180 k)/5500 min-1
Toč. moment 230 N.m/2200 min-1
Zrychlení 0–100 km/h 8,5 s
Nejvyšší rychlost 221 km/h
Komb. spotřeba 6,8 l/100 km
Cena 504 000 Kč

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.