Lidovky.cz

Ze studie realitou - Range Rover Evoque SD4

Ekonomika

  9:13
Evoque vypadá jako koncepční studie, kombinuje rysy terénních i sportovních aut a má být módním zbožím. Není toho trochu moc?

Range Rover Evoque SD4

Range Rover je pojem. Auto, které v roce 1970 založilo vlastní kategorii coby první terénní vůz kombinující komfort limuzín s terénními schopnostmi Land Roveru. Nyní je tu však mnohem menší auto, jež nese toto slavné jméno.

Range Rover Evoque SD4

Evoque na ulici nepřehlédnete. Vypadá jak koncept LRX z roku 2008, sériový vůz se mu vzdálil jen minimálně a značka nabízí i verzi Coupé. Efektní není jen na pohled. Uvnitř je to Range Rover s typicky kvalitními materiály a perfektním zpracováním, nejlépe vybavená auta mají dokonce kůží obšitou palubní desku i dveřní výplně.

Kabina vypadá robustně a přitom draze, možnosti individualizace nemají konkurenci. Evoque je kompaktní, ale skutečně se do něj vejdou čtyři dospělí – a zbylo místo i na slušný kufr, ač s vyšším dnem. Pod ním kupodivu nenajdete rezervu, jen lepicí sadu.

Range Rover Evoque SD4

Tento Range by měl uspokojit i náročnější řidiče. Za volantem se posadí jako v nižších autech, akorát výš. Splývající středová konzole dokonce připomene sportovní vozy – stejně jako krátká řadicí páka manuální převodovky. Ta je jedním z největších překvapení Evoque. Jde sympaticky ztuha a má krásně krátké dráhy, takže lze řadit jen pohybem zápěstí. U SUV věc nevídaná...

Se zbytkem je to podobné. Evoque má vyšší těžiště, ale jezdí s jistotou normálních „nízkých“ aut. Dobře potlačuje náklony karoserie, perfektně sedí a zůstává stabilní i ve vysokých rychlostech. V zatáčkách se jen minimálně zhoupne a usadí. Příplatkové magnetoreologické adaptivní tlumiče fungují skvěle – na první dojem i v normálním režimu tvrději odpružené auto dokáže skvěle pohlcovat nerovnosti, které se do kabiny nepřenášejí ani v podobě hluku. Slyšeli byste to, protože pečlivě izolovaný motor by je nepřekřičel.

Range Rover Evoque SD4

Tento kultivovaný turbodiesel neklape ani po nastartování, reaguje s minimální prodlevou a zatahuje plynule. Zábavu trochu kazí jen řízení s elektrickým posilovačem. Rychlé, přesné a s akurátním odporem, ale kolem středové polohy umělé.

Evoque nosí označení Range Rover, takže by se neměl ztratit ani mimo silnice. Ze své třídy je v terénu nejlepší, ale schopnosti velkého Range od něj nečekejte.

Pohon všech kol obstarává rychlá mezinápravová spojka Haldex, chybějící redukci supluje velmi krátký první převod a zbytek obstará už jen elektronika: asistenty pro rozjezd či sjezd ve strmých svazích, systém Terrain Response ovlivňující v několika režimech odezvu motoru, převodovky s trakčními systémy.

Range Rover Evoque SD4

Range Roveru Evoque se podařilo výtečně zkombinovat protichůdné vlastnosti, ovšem za cenu, která se blíží o třídu větším luxusním SUV. Je drahý, ale také tak vypadá.

Většina zákazníků si jej ale nekoupí proto, že nemají peníze na větší SUV – tohle auto bude dobře reprezentovat i v Pařížské ulici. Kvalitní design prodává.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.