Šestiválcové turbodiesely značky BMW se staly jedním z milníků automobilové techniky. Naftový třílitr představený roku 1998 dokázal dříve nepoznaným způsobem zkombinovat vysoké výkony a kultivovanost, pro řadové šestiválce přirozenou, spolu s nízkou spotřebou. Z tohoto motoru vyšlo mnoho různých verzí a nejslabší moderní varianta o výkonu 204 koní se montovala do modelu 525d.
Podlehnutí emisním regulacím
To už je ale minulost. Také značka BMW podlehla emisním regulacím řízeným soudruhy z Bruselu. V zájmu o vykázání co nejnižších hodnot spotřeby a emisí v evropském měřicím cyklu, tak vzdáleným realitě, nahradila skvostný šestiválec čtyřválcem. Ten má o dva válce a litr objemu méně, což nahrazuje dvěma dvoukomorovými turbodmychadly různé velikosti.
ČTĚTE TAKÉ: |
Na papíře to vypadá dobře. Nový motor má o 14 koní vyšší výkon než dřívější šestiválec a přitom o pětinu nižší udávanou kombinovanou spotřebu. Jeho maximální točivý moment 450 Nm je plně k dispozici již od 1500 do 2500 otáček místo 1750 a celý agregát váží o značných 70 kilogramů méně, takže tolik nezatěžuje příď auta, které s ním bude mrštnější.
Ani v praxi to není vůbec zlé. Nový motor má dost síly již kousek za volnoběhem a díky tomu, že se menší turbodmychadlo roztáčí již v nízkých otáčkách, bez znatelné prodlevy reaguje na plynový pedál. Změny v rozdělení práce turbodmychadel prakticky nezaregistrujete a nepolevující zátah je přinejmenším srovnatelný s dřívějším tří litrem.
Čtyřválec se navíc nebrání vytáčení až k pěti tisícům otáček, kdy stále zrychluje.
Jenže je tu jedno ale, které zjistí každý hned po nastartování motoru. Ten je za studena hodně slyšet a zaplní kabinu jemnými vibracemi.
Osmistupňová automatická převodovka
Po zahřátí se sice ztiší a uklidní, ale už to není ten tlumený zvuk příjemně bručícího šestiválce blížící se benzinovým motorům jako dřív. Samotný motor funguje výtečně, ale pokud jste jeli v kultivovaném a skvěle znějícím předchůdci, hlučnost jeho následovníka nepřehlédnete.
S motorem perfektně spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, u verze s vyspělým pohonem všech kol standardní.
Řadí nezvykle často, ale tak hladce a rychle, že to nikomu nemůže vadit. Možná právě ona má zásluhu na střídmosti tohoto velkého auta, které dokáže klidným tempem jezdit za nějakých 6 litrů na 100 kilometrů. Něco ušetřit by měl také systémstop-start a úsporný režim Eco Pro upravující odezvu vozu na plyn, reakce motoru, elektrického posilovače řízení i automatické převodovky, kdy celé auto zleniví.
Ten doplnil komfortní, sportovní a ostrý mód nastavení vozu. Jinak je to typické BMW řady 5. Velký a prostorný sedan, který dokáže uspokojit náročné řidiče. Má optimální rozložení hmotnosti, tuhou karoserii a vynikající podvozek, kombinující stabilitu s obratností. Jen ty nucené úlitby Bruselu zamrzí...
BMW 525dRozměry 4899x1860x1464 mm Zavazadlový prostor: 520 l Hmotnost: 1795 kg Motor: turbodiesel, 2 l, 4válec Výkon: 160 kW (218 k) Zrychlení na 100 km/h: 7,0 s Nejvyšší rychlost: 234 km/h Kombinovaná spotřeba: 5,1 l / 100 km Cena: 1 275 000 Kč |