Lidovky.cz

Byznys angličtina: Press Release

  7:00
Server Lidovky.cz vám ve spolupráci s jazykovou agenturou Skřivánek přináší další pravidelnou lekci kurzu byznys angličtiny. Dnes se zaměříme na psaní a vytvoření tiskových zpráv.
Psaní na klávesnici (ilustrační foto)

Psaní na klávesnici (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Press release is in general defined as a statement prepared for distribution on the media. It is strictly conformed to an established format and unless these rules are obeyed, it is highly improbable the press release will be published at all. It should be written on a company letterhead or at least the logo should be placed at the top of the page together with the company details. Below the logo, there should be the title “PRESS RELEASE” written in capitals, in bold and centred.

Press release is used to announce a range of news items such as scheduled events, personal promotions, awards, new products and services, sales and other financial data and accomplishments. Also, it is used for generating a feature story or for announcing news conferences or changes in a corporation.

The font of the whole piece should be clear and simple, which means “Times New Roman”, “Arial” or similar. The whole article should be compact, long sentences and paragraphs should be avoided and it is advisable for the text to be double spaced. Additionally, try to avoid repetition, fancy language and also jargon.

Headline

Each press release should have a headline in bold and centred. It should be short and snappy. The first letter of the headline and the first letter of each proper noun in the headline should be in capitals. Articles are usually omitted and sometimes even the verb “to be” from particular structures is dropped.

Below the headline, the dateline, which states when and for which city the press release is originated, continues.

Body

The body of the press release is composed of three main parts. The most important part is the first paragraph whose role is to catch readers´ attention and briefly describe the content of the press release using two or three interesting and accurate sentences. If the first paragraph does not grab readers´ attention and reveals itself to be irrelevant for the media, it will hardly be both read and published.

The second part of the body is the message itself which should obey all the rules mentioned above. Finally, the summary should briefly wrap up the whole article and give conclusion.

To summarise, the main parts of a press release are: headline, dateline, introduction, body, close and the media contact information. In the media contact information, there should be all relevant contact details such as telephone number, e-mail, web pages and/ or contact person. Moreover, the whole article is supposed to deal with facts and relevant information and data. Obviously, there should not be any mistakes, typos or errors. If a quote can be incorporated and used in the press release to support the facts and information, it will be more trustworthy and plausible.

TEST your knowledge HERE

Jazyková agentura Skřivánek

Skřivánek je největší jazykovou agenturou ve střední a východní Evropě. Na trhu jazykových služeb působí již od roku 1994. Kanceláře a učebny agentury Skřivánek najdete v 19 městech ČR a v dalších 14 zemích světa.

Jako jedna z největších překladatelských agentur v Evropě se Skřivánek stal uznávaným specialistou na evropské a asijské jazyky. Zaměstnává více než 400 kvalifikovaných jazykových odborníků a nabízí odborné překlady do všech jazyků.

Kromě různých typů kurzů pro veřejnost zajišťuje Skřivánek i výuku na klíč pro firmy a jednotlivce, jazykové audity, pobytové a zahraniční kurzy nebo přípravu na jazykové zkoušky pro děti i dospělé.

Více informací najdete na www.skrivanek.cz.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.