Lidovky.cz

Nové Hlavní nádraží. Seznamte se

Ekonomika

  9:58
PRAHA - LN mají k dispozici vizualizace, které přibližují finální podobu opravovaného Hlavního nádraží. Do roka tu přibudou stromy u nástupišť, nové pokladny i luxusní čisté toalety. Změní se i Fantova kavárna - dostane prosklenou podlahu.

Fantova kavárna. foto: Repro Grandi Stazioni

Vjednom nablýskaném obchodě si můžete koupit bundičku za tři tisíce, v druhém luxusní knihu o mexické kuchyni. Za rohem ale potkáte bezdomovce, kterému je zima a nemá co jíst. Z Hlavního nádraží je teď místo velkých kontrastů. Není se ale čemu divit, když se z ostudy města najednou rodí jeho výkladní skříň.
Obchodní galerie.

Dominantou parku bude socha Wilsona

Desítky milionů korun bude stát úprava Vrchlického sadů, které tvoří pomyslnou vstupní bránu do Hlavního nádraží. Nevábné místo poseté odpadky a bezdomovci se má do roku 2010 proměnit v odpočinkový park s promenádou, vzrostlými stromy, koberci květin a fontánou. „Teď je to jen místo, kudy se lidé chtějí rychle dostat odněkud někam.

Asi budou překvapeni, až tam najdou systém procházkových cest od Bolzanovy ulice až po Václavské náměstí,“ líčí budoucnost parku architektka Hana Zachová, autorka projektu revitalizace Vrchlického sadů.
Celkovou proměnu místa, kterému Pražané přezdívají Sherwood, chystá Praha 1 ve spolupráci s firmou Grandi Stazioni. Ta rekonstruuje Hlavní nádraží.

Největší diskuse se vedou kolem toho, kde bude stát pomník amerického prezidenta Woodrowa Wilsona. Ta v minulosti ve Vrchlického sadech stávala, za druhé světové války ji ale zničili nacisté.

Společnost Američtí přátelé České republiky nyní střádá finanční dary na vytvoření její repliky. Socha původně stála před hlavní nádražní budovou. Tam se však vrátit nemůže, protože těmito místy nyní vede magistrála.

Podle Zachové si společnost vybrala jako náhradní místo prostor na ose hlavní odbavovací nádražní haly u Opletalovy ulice. „Další změna bude v tom, že podél magistrály, kde je nyní jen úzký chodníček, povede chodník pro pěší,“ dodala.

Rekonstrukce Hlavního nádraží už vstupuje do své finální fáze, i když se cestujícím může zdát, že to stále „nebere konce“. Opravu za plného provozu totiž provází řada omezení pro cestující. Odměnou jim ale bude prostor, za který by se nemuselo stydět ani žádné světové letiště. Do dvou měsíců budou v prostoru odbavovací haly otevřeny další obchodní pasáže.

 Chybět ale nebudou ani bankovní pobočky, restaurace, drogerie i květinářství. Do roka, kdy by celá spodní část nádraží měla být hotová, přibude v prostoru nádraží i dostatek moderních toalet. Krajní nástupiště oživí zasázené stromy a zahrádky kaváren. Ve všech pokladnách v areálu už navíc bude možné zaplatit jízdenku kartou.

Oživení se dotkne i slavné kavárny, kterou vytvořil secesní architekt Josef Fanta. Tuto část nádraží, kde byla původně hlavní nádražní hala, ozvláštní i jeden moderní prvek - prosklená podlaha. Skrz tu bude možné v klidu při pití kávy pozorovat „cvrkot“ v dolní hale. Fantova budova se bude opravovat ještě o tři roky déle než ostatní části nádraží. Jedná se totiž o významnou památku a přístup k ní musí být citlivý.

Teprve až společnost Grandi Stazioni, která nádraží rekonstruuje, spraví tuto poslední „perlu“, bude hotovo. Do té doby by podle zástupců společnosti měli z nádraží zmizet i bezdomovci, kteří byli symbolem starého „Hlaváku“.

„S policií samozřejmě spolupracujeme, ale hlavním opatřením proti bezdomovcům je vytvoření prostoru, který bude čistý, přehledný a pod veřejnou kontrolou. Po rekonstrukci zmizí temná zákoutí, která dosud sloužila jako jejich útočiště,“ popisuje mluvčí společnosti Grandi Stazioni Martin Hamšík. Už nyní má nádraží čtyři nová nástupiště. Ta jsou zvýšená, aby se lépe nastupovalo do vlaků.

Přibyly také eskalátory a výtahy - celé nádraží totiž bude bezbariérové. Chybět nebudou ani vodicí lišty pro slepce a vylepšený informační systém. Změnou projde také ozvučení - už se tedy nestane, že po gongu zahajujícím hlášení pro cestující se ozve jen nerozluštitelná směsice zvuků.

I tak budou mít České dráhy ale ještě co vylepšovat. Podle mluvčího Hamšíka by nemělo nic bránit tomu, aby bylo pražské nádraží technologicky stejně vyspělé jako jiná světová.

„Například v Itálii funguje zcela originální způsob prodeje jízdenek. Obstarávají ho automaty - cestující zadá výchozí a konečnou stanici, stroj mu vypočítá cenu a po zaplacení vydá lístek,“ popisuje novinku Hamšík.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.