"Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení," uvedl Moravec.
Dráhy chtějí podle Moravce vytvořit podobný model, jako mají v Rakousku, kde jsou Rakouské spolkové dráhy největším autobusovým dopravcem v zemi se svou dceřinou společností Postbus. "I ČSD ve 20. a 30. letech už měly své autobusy a významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují," dodal generální ředitel Petr Žaluda.
Podle majitele jedné z největších tuzemských firem v autobusové dopravě Student Agency Radima Jančury by měly České dráhy vstoupit na silnice až poté, co se naučí levně a kvalitně provozovat dopravu na železnici. "Kraje si v současné době objednávají autobusovou dopravu u stovek již zavedených firem, které nabízejí vysokou kvalitu a nízké ceny," řekl Jančura.
Student Agency provozuje v Česku pravidelné autobusové linky výhradně mezi největšími českými a slovenskými městy a Prahou, aktivitu Českých drah proto jako konkurenci nevnímá. V příštích letech hodlá naopak vstoupit sama do regionální železniční dopravy, kterou si objednává každý z krajů.
Konkurovat Českým drahám chce v rychlíkových spojích, které objednává ministerstvo dopravy. Podle Jančury lze všechny spoje provozovat s novými moderními vlaky za stejné nebo menší dotace, než nyní dostávají České dráhy.
Moravce, který do ČD přišel právě z autobusové dopravy, na postu náměstka pro osobní dopravu nahradí dosavadní ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek.
Vlaky Českých drah loni přepravily 175,2 milionu cestujících, což je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007.