Z fondu se platí škody, které způsobí právě nepojištěná vozidla. Dosud vybraná částka ale zatím pokrývá jen zlomek toho, co ČKP prostřednictvím garančního fondu musí platit.
Loni totiž řidiči bez povinného ručení zavinili téměř pět tisíc nehod, přičemž výše těchto škod dosáhla téměř půl miliardy. „Efekty příspěvku se budou dostavovat postupně, a proto i nadále velkou část financování garančního fondu nesou poctiví plátci povinného ručení,“ řekl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.
Podle něj by kancelář pojistitelů mohla letos obeslat výzvou k úhradě pokuty až několik set tisíc majitelů vozů bez povinného ručení. „Kolik lidí to přesně bude, zatím nelze určit,“ dodal Hradec. Ještě před rokem bylo podle údajů v centrálním registru vozidel a údajů pojišťoven v Česku zhruba 800 tisíc vozidel bez povinného ručení.
Placení příspěvku do garančního fondu je pro majitele nepojištěných aut nově povinné od prvního ledna letošního roku. Přesto podle Hradce na českých silnicích stále jezdí 200 tisíc až 250 tisíc nepojištěných vozidel. Ačkoli podle statistiky ČKP zůstávají roční počty nepojištěných škod již několik let na podobné úrovni, podstatně narůstají jejich finanční objemy.
Jen za posledních pět let se zvýšily zhruba o 20 procent. Největší zátěží pro garanční fond ČKP jsou škody na zdraví, které se mohou vyšplhat až na desítky milionů korun. Za uplynulý rok byla poškozeným poskytnuta z GF pojistná plnění přes 300 milionů Kč.