Lidovky.cz

Dostavba ostravské D47 se odsouvá nejméně o dva roky

Ekonomika

  10:46
PRAHA - Ministr dopravy Gustáv Slamečka dnes přiznal, že se z důvodu nedostatku peněz ve fondu dopravy ukončení dálnice D47 odsouvá minimálně na rok 2012. Navíc dodal, že s dvouletým zpožděním počítá optimistická varianta.

Stavba dálnice D47. foto: www.viamoravia.czReprofoto

"Zatím předpokládáme, že bychom mohli být hotovi v roce 2012, ale bude skutečně záviset na objemu peněz v budoucích obdobích. Není to ještě úplně stoprocentní," uvedl Slamečka.

Ohroženo je především financování dálničního úseku z Bohumína na Karvinsku k polské hranici. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici A1 na hranice v listopadu 2010. "Je to mezinárodní ostuda. Dlouho jsme se vymlouvali na to, že polská strana dálnici nestihne. Teď to vypadá, že ano a povede do našich polí," řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Místo dálnice měsíční krajina

Podle něho doplatí na dvouleté zpoždění i obyvatelé Bohumína, jehož dvě části jsou kvůli výstavbě dálnice rozděleny provizorními obchvatnými komunikacemi. "Máme tu rozestavěnou měsíční krajinu s velkou prašností. Lidé spoléhali na to, že je to provizorní řešení na rok. Teď to mají snášet další dva roky," dodal starosta.

Podle Slamečky se naopak ještě letos najdou peníze na dva nedostavěné úseky mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem, které by se měly otevírat v listopadu. Na části nové dálnice budou přitom řidiči dočasně jezdit pouze ve dvou pruzích.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD) řekl, že dvouleté zpoždění je pro kraj nepřijatelné. "Cílem našich jednání s vládou bude, aby prostředky na dostavbu dálnice byly ve státním rozpočtu na rok 2010, který bude schvalovat sněmovna," řekl náměstek.

Se zpožděním dostavby nesouhlasí ani regionální zástupci ODS včetně bývalého hejtmana Evžena Tošenovského. "Nerozumíme tomu, proč by tato stavba měla být krácena na úkor jiných v daném okamžiku méně prioritních dopravních staveb," uvedli v prohlášení zástupci moravskoslezské ODS.

Ohroženy jsou dálnice, které se financují z českého rozpočtu

Jak dnes uvedl Slamečkův mluvčí Martin Kupka, určitou naději představují peníze na výstavbu transevropských dálnic sítě TEN-T, o kterých ministerstvo dopravy nyní jedná. Pokud by se je podařilo získat, mohla by dálnice do Polska údajně stát už v roce 2011.

Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří napřílad dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez problémů pokračovat.

Podle Slamečky tak hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb, velká část přitom souvisí právě s D47. Jde například o dálniční přivaděče, mimoúrovňová křížení a podobně. Ohroženo je i dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky dálnice D3 v jižních Čechách.

"V podstatě se to dotkne celého území České republiky," řekl dnes ministr. Nedostatek peněz na dopravní stavby může mít tvrdý dopad především příští rok. Příspěvek státního rozpočtu má být podle plánů 36 miliard, Slamečka přitom žádá téměř dvojnásobek. Rozdíl mezi potřebou a aktuálním rozpočtovým rámcem vyčíslilo MD na 50 miliard. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.