Lidovky.cz

Klienti zkrachovalé Tomi Tour měli potíže, první se vrátili domů

Ekonomika

  14:56
PRAHA - Klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Tomi Tour měli podle České televize problémy při cestě na letiště v Turecku. Další lidé ráno marně čekali na letišti v Praze na odlet na dovolenou. O krachu cestovní kanceláře nevěděli. Slovenská pojišťovna Union, u níž je Tomi Tour pojištěna, nemá o problémech klientů žádné informace, řekla její mluvčí Judita Smatanová. Cestovní kancelář nechala v zahraničí 3000 klientů. Prvních 300 se dnes vrátilo domů.

Turisté v Egyptě (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Někteří byli rozhořčeni. Delegáti Tomi Tour v Turecku po nich vyžadovali zaplacení poplatku 30 eur na osobu, aby je odvezli autobusem na letiště, odkud měli letět zpět, uvedla ČT. Rodina, která na zaplacení neměla, musela autobus opustit. Do Česka se nakonec dostala, není však prý jasné jak.

Podobné problémy v Turecku popsal jeden z turistů na serveru Novinky.cz. Podmínky v autobuse, kterým jeli klienti Tomi Tour, podle něj připomínaly teroristický únos. Delegátka kanceláře se prý spojila s tureckým podnikatelem proti klientům a blokovala jim odjezd. Lidé byli zavřeni v autobuse bez klimatizace, jedna šestnáctiletá dívka tam zkolabovala.

Pracovník českého velvyslanectví v Ankaře Tomáš Svozil ČT řekl, že mu volala jedna klientka cestovní kanceláře a požadovala telefonní číslo na policii v Antalyi, které jí dal. Poté se už žena neozvala. Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura ale zprávy o komplikacích klientů Tomi Tour při návratu neměl, řekl.

Tomi Tour oznámila ukončení své činnosti v pátek vpodvečer. O převoz klientů z dovolených se postarají České aerolinie. Mluvčí ČSA Hana Hejsková řekla, že dnes časně ráno přiletěla letadla z turecké Antalye a ze španělské Ibizy se 300 turisty Tomi Tour. Kolem půlnoci se podle ní čeká přílet letadla z Kanárských ostrovů a v sobotu brzy ráno dalších z různých destinací. Podle Smatanové má v neděli přlietět osm letadel s klinety Tomi Tour.

Návrat lidí zabezpečuje Union poisťovňa se sídlem v Bratislavě, která také klientům vrátí veškeré uhrazené peníze za zájezdy. Zákonná lhůta pro vyplacení peněz je šest měsíců. Smatanová dnes odhadla, že by Union mohla nároky klientů Tomi Tour uhradit do dvou měsíců.

Okamura upozornil na to, že z pohledu počtu poškozených klientů jde o jednu z dosud největších pojistných událostí. Lidé by proto pro hladký průběh vypořádání měly přihlásit své nároky u pojišťovny co nejrychleji.

Pojišťovna Union již vyzvala klienty, kteří dosud nevycestovali na zaplacený zájezd, aby písemně uplatnili nárok na pojistné plnění. Je třeba, aby tak učinili nejpozději do dvou měsíců ode dne, ve kterém měl být zájezd ukončený podle cestovní smlouvy. O plnění mají žádat vyplněním formuláře na webových stránkách www.unionsk.cz, případně mohou kontaktovat telefonicky zákaznické centrum a požádat o zaslání formuláře poštou nebo faxem. Ten pak musí spolu s cestovní smlouvou a dokladem o uhrazení ceny zájezdu poslat na adresu Union poisťovny.

Tomi Tour má nejvíce turistů v Egyptě, dále na Mallorce, v Turecku a Bulharsku, na Kanárských ostrovech, Ibize a na Krétě. Okamura připomněl, že jde o největší případ krachu cestovní kanceláře za posledních 12 let od doby konce CK Travela v roce 1997. Nyní má Tomi tour, která je mezi desítkou největších firem na trhu, prodány zájezdy více než 10.000 klientům za celkem 185 milionů Kč.

Špatně si to spočítali
Union poisťovňa oslovila jiné cestovní kanceláře, aby jí pomohly s návratem klientů zpět do ČR. Pojišťovna totiž nemá v zahraničí nasmlouvané žádné volné ubytovací kapacity, ani nemá výhodné ceny v hotelech či smlouvy s místními dopravci a průvodci. "Jednání o pomoci CK při organizaci návratů turistů Tomi Tour probíhají, kanceláře reagují pozitivně," podotkl Okamura.

Ostatní cestovní kanceláře začaly podle Okamury také připravovat výhodné cenové nabídky zájezdů pro ty klienty, kteří mají u Tomi tour zakoupené zájezdy. Jako první reagoval Čedok. "Od pondělí nabídneme až 20 procent slevy těm klientům, kteří přinesou platnou smlouvu," sdělil ČT marketingový ředitel společnosti Tomáš Brejcha.

Začala i jednání o nabídce speciálního splátkového kalendáře na koupi zájezdu s nadstandardními podmínkami. CK ale jsou obezřetné, a neuvažují tak o nabídce zájezdu za minimální zálohu, protože nemají s Union poisťovnou zatím žádnou zkušenost, poznamenal Okamura. Podle něj bylo příčinou krachu Tomi Tour chybné rozhodování vedení firmy. "Prostě si to špatně spočítali a přestalo jim fungovat cash flow. Zájezdy podle našeho názoru prodávali příliš levně, již dlouhou dobu jsme si všímali, že se prodává za podnákladové ceny. Zkraje jsme předpokládali, že se jedná o nějakou taktiku. Důkazem toho je, že například již letos na jaře začali prodávat zájezdy na zimu a již letos v létě začali prodávat zájezdy na příští léto," řekl Českému rozhlasu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.