Lidovky.cz

Odpad do spalovny budou svážet popelářské vlaky

Ekonomika

  11:31
BRNO - Na železničních kolejích se nespíš poprvé v historii objeví speciální vlaky na svoz odpadu. A s jejich pomocí by v některých místech mohl klesnout poplatek, který lidé platí za vyprazdňování popelnic. Na možnost přijímání "popelářských vlaků" se připravují v brněnské spalovně.

Brněnská spalovna prochází v současné době významnou rekonstrukcí a modernizací. Ekoložka splečnosti SAKO Jana Suzová ukazuje novou budovu, která v areálu spalovny vznikne. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

 Upravují tam kolejovou vlečku, aby vagony mohly dojet až ke komplexu. "Především ale zjišťujeme, jaký zájem by o tento druh svozu byl," potvrdila LN předsedkyně představenstva spalovny Jana Drápalová.

Přeprava odpadu pomocí vlaků je levnější než auty a po dokončení oprav brněnské spalovny bude cena spalování podobná jako za ukládání odpadků na skládky. Radnice, které by využily vlakového svozu, tak mohou v důsledku ušetřit - teoreticky i snížit poplatky, které od obyvatel vybírají.

V úvahu připadá zapojení střední Moravy
Lidé se však nemusejí obávat, že by museli své popelnice vozit na nádraží. Vyprazdňovaly by je nadále popelářské vozy, které by však obsah nádob nevozily na skládky, ale do překladišť na vybraných nádražích.

Schwandorfská spalovna

 * Oblast likvidace odpadu se rozkládá na ploše o velikosti cca jedné pětiny Bavorska.

* Je zde likvidován domovní, neskladný a průmyslový odpad od přibližně 1,6 milionu obyvatel.

* Přísun asi 80 procent odpadu se uskutečňuje pomocí systému dálkové přepravy.

"Takový systém funguje například v německém Schwandorfu," připomíná Jiří Tomeš z liberecké spalovny. Na osmi nádražích tam mají překladiště, kde odpad slisují do kontejneru a přeloží ho na vagony. Ty pak míří rovnou do schwandorfské spalovny. Speciální popelářské vlakové linky jsou tam dlouhé až 140 kilometrů a denně přivezou asi 1500 tun odpadu. Napojení využívají také firmy s vlastními vlečkami, takže do spalovny už směřují po kolejích víc než tři čtvrtiny odpadu.

Nyní by podobný systém mohl fungovat i v Brně a širokém okolí, v úvahu připadá například zapojení střední Moravy. Podle Drápalové obchodní oddělení firmy ověřuje, kde by měli zájem místo na skládky vozit své odpady do spalovny. "Současně zjišťujeme, zda by šlo na stavbu překladišť a pořízení speciálních vagonů získat státní dotaci," podotkla Drápalová.

Německé zkušenosti se budou hodit. "Problém je v tom, že doprava odpadu do spalovny musí být rychlá. Nesmí dojít k rozkládání odpadků, ale ani v zimě třeba naopak k jejich zamrznutí, které by omezilo vykládání nákladu," vysvětlila již dříve ekoložka brněnské spalovny Jana Suzová.

V České republice v současné době fungují tři velké spalovny komunálního odpadu - kromě té v Brně také v Praze-Malešicích a v Liberci. Ty ale podobnou novinku zatím nechystají - liberecká je vytížená a pražská zatím nemá funkční vlečku. "Zavedení kolejové vlečky máme v plánu. Poté zvážíme další postup," konstatoval Pavel Beran ze společnosti Pražské služby, která spalovnu v hlavním městě provozuje.

Česká republika musí podle pravidel Evropské unie snížit podíl komunálního odpadu ukládaného na skládky. To je možné mimo jiné spalováním, přeměnou odpadu na energii. Například Hnutí Duha ale zdůrazňuje, že spalování je až v závěru možného zpracování odpadu. Jeho experti upřednostňují přísnější třídění a opětovné využití materiálů a jejich kompostování. Zatímco v Brně se podle nich vytřídí asi pětina odpadu, například v některých městech v Belgii zůstává pouze asi čtvrtina nevytříděná.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.