Lidovky.cz

Nikdy nevydělávaly, přesto byly oblíbené. Co položilo SkyEurope?

Evropa

  10:37
PRAHA - SkyEurope Airlines byla až do svého dnešního krachu největším nízkonákladovým dopravcem na pražském ruzyňském letišti a za loňský rok i druhým největším dopravcem na Ruzyni (po ČSA). Firma se po celou dobu své existence neocitla v zisku, přesto byla vnímána alespoň cestující veřejností vesměs pozitivně a těšila se svého času dobrému jménu. Vaz jí zlomily kumulující se ekonomické problémy a hlavně nedostatek provozních peněz.

Boeing B737-300 v barvách SkyEurope foto: Reprofoto

Firmu založili v listopadu 2001 Alain Skowronek a Christian Mandl s pomocí financí od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), banky ABN-Amro a fondů EU. Létat společnost začala v únoru 2002 na vnitrostátní lince Bratislava-Košice. Od září 2005 byly akcie firmy obchodovatelné na burzách ve Vídni a Varšavě.

Se sídlem na letišti M. R. Štefánika v Bratislavě měla základny v Praze, Košicích a Vídni. Z těchto čtyř lokalit provozovala asi padesátku linek do téměř celé jižní, západní a střední Evropy; létala též do Maroka, Istanbulu, Kodaně či na Kypr.

S jakými stroji SkyEurope létaly?

SkyEurope Airlines začínaly s letadly Embraer 120
SkyEurope Airlines začínaly s letadly Embraer 120

Později přišly první Boeingy B737- 500
Boeing B737-500 v barvách SkyEurope

a B737-300
Boeing B737-300 v barvách SkyEurope


Od roku 2006 byly nahrazovány modernějšími B737-700NG, kterých provozovaly ze základen v Praze, Bratislavě, Vídni a Košicích až do ledna 2008 celkem 15.

Letadlo SkyEurope

Zdroj: planes.cz

Za poslední fiskální půlrok (od října 2008 do letošního března)
přepravily SkyEurope 1,25 milionu cestujících, což bylo meziročně o téměř čtvrtinu méně. Průměrné tržby na jedno sedadlo v témže období vzrostly o 13,1 procenta na 47,4 eura.

Od zahájení letového provozu v roce 2002 byla SkyEurope stále ve ztrátě. Za poslední fiskální pololetí (od října 2008 do letošního března) vzrostla její čistá ztráta o téměř 12 procent na 31,93 milionu eur (854,7 milionu Kč) a provozní výnosy za těchto šest měsíců klesly o 15,7 procenta na 84,81 milionu eur.

Aerolinky ke konci března zaměstnávaly 548 osob; největším akcionářem firmy je investiční fond York Global Finance (29,9 procenta), který jí půjčil zhruba 25 milionů eur.

Začátkem letošního roku SkyEurope přišla o asi deset strojů a kvůli
zajištění letů si musela letadla pronajímat (mimo jiné od Bulgaria Air,
Dubrovnik Airline či Air Slovakia). Od té doby firma také koupila několik letounů po zkrachovalých flyLAL (Litva, Lotyšsko).

V červnu SkyEurope vstoupila do režimu ochrany před věřiteli. Firma o něj požádala proto, aby získala čas na restrukturalizaci a jednání s investory. Napjatou situaci dokreslilo zadržení letounu firmy na pařížském letišti, problémy měla SkyEurope i na jiných evropských letištích. V polovině srpna jí lety přestala odbavovat Vídeň, v pondělí pak SkyEurope přestala létat z Prahy i Bratislavy.

Začátkem července rezignoval na funkci generální ředitel a předseda představenstva firmy Jason Bitter. Jeho manažerské povinnosti převzal finanční ředitel Nick Manoudakis. Koncem července SkyEurope pak oznámila, že našla investora. Stala se jím
rakouská investorská skupiny FOCUS Equity, která byla ochotná přinést až 16,5 milionu eur (zhruba 422 milionů Kč). Provizorní financování k zajištění provozu se však nepodařilo zajistit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.