Lidovky.cz

Boeing má problém, spásný Dreamliner zdržují dodavatelé

Ekonomika

  10:38
EVERETT/ŽENEVA - Pravděpodobná výhra nad evropským rivalem v obchodním sporu je pro americkou firmu Boeing jen malou náplastí na neúspěchy, které jí zatím připravuje vývoj nového letounu 787 Dreamliner. Boeing totiž na tento projekt nasmlouval velké množství dodavatelů dílů a nyní se mu nedaří jejich práci správně koordinovat.

Boeing B 787 Dreamliner foto: Reprofoto

Původní plán Boeingu počítal s tím, že mu dodavatelé pošlou plně vybavené a přesně připravené díly a dělníci je v montovací hale Boeingu pouze sešroubují k sobě. Realita je však jiná.

Rozestavěné letouny Dreamliner jsou nyní obklopené lešením, ze kterého se pracovníci továrny snaží doladit to, co dodavatelé zatím nestihli. Do některých letadel musí dodatečně natahovat elektroinstalaci nebo hydraulické systémy. Na jiných místech zase opracovávají křídla tak, aby přesně zapadla do trupu letadla.

Airbus vs. Boeing

Konkurentem letounu B 787 Dreamliner bude Airbus A380. Evropské letadlo nabízí téměř o polovinu více místa než americký stroj. Podle odborníků prý bude mít zároveň i nižší provozní náklady na jedno sedadlo, a to o 15 až 20 procent. Výrobce tvrdí, že bude i ekologičtější.

Dodavatelé dílů pro letadlo, které má Boeingu pomoci v boji s jeho evropským rivalem Airbusem, totiž byli zpočátku příliš zahlceni prací na to, aby nainstalovali všechny systémy tak, jak od nich firma očekávala. Podle amerického deníku The New York Times sice subdodavatelé své zpoždění již dohnali a Boeing již brzo nebude žádné lešení potřebovat, ale chyba přílišného outsourcingu si již na projektu svou daň vybrala.

Vývoj dreamlineru, který se má stát prvním dopravním letadlem vyrobeným z lehčích materiálů a má být úspornější než dosavadní modely, má totiž již více než dva roky zpoždění. Zatím se neuskutečnil ani jeho první testovací let, který byl původně naplánován již na léto 2007 a od té doby byl již pětkrát odložen. První komerční letoun měl být dodán loni v květnu japonské letecké společnosti All Nippon Airways.

Boeing B 787 DreamlinerNyní firma doufá, že na první let Dreamliner vyrazí do konce letošního roku. Boeing přiznává, že právě vývojové problémy a výrazné zpoždění projektu poškodily pověst firmy a způsobily jí tak velké potíže. Trpělivost s Boeingem začali ztrácet nejen dodavatelé, ale zejména zákazníci. Ti již zrušili na 60 objednávek na nové letadlo.

To, že se proces outsourcingu vymkl Boeingu z rukou, přiznává i šéf firmy W. James McNerney mladší. Podle něj totiž firma přenesla mnohem větší část vývoje a výroby nového letounu než kdykoli předtím na cizí společnosti. Nepodařilo se jí však již udržet dostatečnou kontrolu nad jednotlivými dodavateli. "Nakonec se začnete ptát: Stojí to za to? A má odpověď je ano. A proto podstupujete rizika. Ale mohli jsme to udělat lépe? Ano," cituje The New York Times McNerneyho.

Podle něj se nyní Boeing snaží znovu pevně sevřít otěže a získat Boeing B 787 Dreamlinerplnou kontrolu nad projektem. V současnosti má Boeing zhruba 850 předběžných objednávek na Dreamliner. I přes několik zrušených objednávek tak tento letoun získal více zájemců než jakékoli jiné komerční letadlo v historii.

To by pro Boeing mohlo znamenat výdělek ve výši zhruba 110 miliard dolarů. Pokud se předběžné zakázky přetaví ve skutečné objednávky, může tak firma od svých klientů získat téměř dva biliony korun, což představuje zhruba dva roční rozpočty českého státu.

Boeing B 787 DreamlinerLetečtí analytici totiž odhadují cenu jednoho Dreamlineru na zhruba 125 milionů dolarů. I přes všechny vývojové problémy má zatím Boeing velký náskok před Airbusem, který by neměl první letadlo z lehkých uhlíkových kompozitů dokončit před rokem 2013. Boeingu se zřejmě podařilo porazit svého evropského rivala i na soudní půdě.

V pátek totiž Světová obchodní organizace vydala rozsudek v letitém sporu, který mezi sebou vedou oba výrobci letadel. Verdikt soudu je zatím ještě tajný a zveřejněn bude až za několik měsíců. Podle některých zdrojů se však za vítěze sporu dá označit právě Boeing, kterému soud uznal zhruba 70 procent jeho námitek.

Boeing B 787 Dreamliner

Jádrem dlouholeté rozepře mezi těmito výrobci letadel je státní pomoc. Boeing tvrdí, že Airbus dostal od evropských vlád finanční výpomoc na vývoj letadel v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a získal tak nespravedlivou výhodu. Kvůli podobnému problému podal stížnost i Airbus.



Ten zase tvrdí, že americký výrobce profitoval z vládních subvencí, které čerpal prostřednictvím amerického ministerstva obrany a přes Úřad pro letectví a vesmír.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.