Lidovky.cz

Ražba pražského tunelu Blanka již překonala nebezpečné území

Ekonomika

  14:57
PRAHA - Ražba tunelu Blanka již překonala nebezpečné území pod pražskou Stromovkou. Razicí stroje jsou nyní již za Šlechtovou restaurací, u které se loni při pracích na části budoucího městského okruhu dvakrát propadla zem.

Tunel Blanka foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Novinářům to dnes řekl Ludvík Šajtar, ředitel projektantské a konzultační společnosti Satra, která mimo jiné zajišťuje dokumentaci stavby.

Propad půdy během ražby pod Stromovkou
Díra ve Stromovce. Tunel Blanka se prodraží.

Tunel, který vede z Troje na Letnou, bude podle Šajtara hotov asi za tři měsíce. Dělníkům nyní chybí prorazit pod zemí 550 metrů, postupují rychlostí tři metry za den, a to z obou směrů. V současné době stavbaři pracují na deseti místech tunelového komplexu. Od 1. října také zahájí ražbu tunelů ze stanoviště Myslbekova.

Nástřik betonu v prostoru pod Šlechtovou restaurací

Společnost Metrostav ražbu tunelu Blanka pod pražskou Stromovkou obnovila na jaře. Práce zde musela zastavit poté, co se zde loni v říjnu při ražbě podruhé propadla půda; poprvé se tunel propadl již v květnu. Firma musela následně nadloží tunelu sanovat a místo ražby ohradit.

Stavba na Letné


Samotné budování městského okruhu se děje několika způsoby. Například z Troje na Letnou tunel razí stroje, na jiných místech ho hloubí stroje z povrchu.

Tunel Blanka
 
Z Letné směrem k Hradčanům používají inženýři metodu takzvaných milánských stěn, kdy nejprve pomocí pilotů vytvoří v zemi konstrukci, na kterou položí střechu. Díky tomu se může na místo stavby brzy vrátit doprava. Dělníci pak pod zemí odtěží zeminu a dotvoří dno tunelu.

Vizualizace: Jak bude tunelový komplex Blanka vypadat

Silnice severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu mezi Špejcharem a křižovatkou Pelc-Tyrolka povede tunely pod Letnou a pod Stromovkou. Náklady na stavební práce budou 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Silnice mají být dokončeny v roce 2011.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.