Nový zákon o veřejné dopravě připravuje ministerstvo dopravy už několik let. Podle premiéra má novinka mimo jiné nastavit jasná "pravidla hry" při vypisování tendrů na provoz vlaků.
Jak uvedl Fischer, má jít o "naprosto průhledný proces", a nikoliv o převod lukrativních tratí na alternativní dopravce. Zákon by měl jít na vládu ještě letos na podzim, platit by prý mohl od poloviny příštího roku.
"Neradi bychom v této zemi organizovali věci tak, aby odboráři byli nuceni využít ten prostředek poslední," uvedl premiér k možné stávce v dopravě.
Neodvoláme
Dnes se mu přání zcela nesplnilo. "Nebudeme odvolávat stávku jen na základě předběžných slibů," uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Stávka prý je připravena, o jejím dalším osudu se nyní budou radit jednotlivé odborové organizace. Podle Pomajbíka premiér nerozptýlil obavy odborů o osud veřejné dopravy.
Odborářům vadí například chystané tendry v některých krajích, údajně nedostatečné investice do dopravních staveb, odmítavě se stavějí také k převádění některých činností v pražské městské hromadné dopravě na externí firmy. Právě železnici a pražskou dopravu by stávka zasáhla zřejmě nejvíce.
Některé problémy však Fischer nemůže dle svých slov přímo ovlivnit, neboť například regionální železnice jsou plně v kompetenci krajů. Premiér chce problém prodiskutovat s Asociací krajů ČR. Dálkové vlaky objednává ministerstvo dopravy, které chce postupně liberalizovat až 75 procent trhu.