Lidovky.cz

Piloti vydírají: Snížíme si platy, ale firma zůstane státní a dostaneme její akcie

Ekonomika

  9:30aktualizováno  13:33
PRAHA - Piloti Českých aerolinií jsou ochotni si snížit mzdy pouze v případě, že firma nebude privatizována. Navíc si podle informací Lidových novin kladou podmínku získání zaměstnaneckých akcií společnosti. "Neprivatizují odbory, ale stát," reagoval na požadavky pilotů po jednání dnešní dozorčí rady ministr financí Eduard Janota.

Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar (uprostřed) foto: ČTK

Ministerstvu financí piloti zaslali dopis, ve kterém vyjádřili ochotu ke snížení platů o 30 procent. Původní návrh předsedy představenstva ČSA Václava Nováka počítal s poklesem mezd až o 45 procent. S tím však podle informací serveru Lidovky.cz piloti zásadně nesouhlasí.

O překvapivém požadavku pilotů na to, že by firma měla zůstat v majetku států dnes informoval šéf odborové organizace CZALPA Filip Gaspar. "Snížení platů je alternativou k privatizaci," řekl.

Během probíhajícího jednaní navíc podle zdroje Lidových novin, který si nepřál být jmenován, piloti vyrukovali s požadavkem na získání zaměstnaneckých akcií ČSA.

"Neprivatizují odbory, ale stát," reagoval po jednání dnešní dozorčí rady ministr financí Eduard Janota. Na druhou stranu ale označil snížení mezd za alfu a omegu záchrany společnosti. "Bez tohoto kroku by firmě hrozily velmi vážné problémy," sdělil Janota na dotaz k případnému bankrotu.

Janota chce mít dohodu s odbory na stole ještě do konce října, před tím, než bude vláda o prodeji Českých aerolinií rozhodovat. Společnost prý musí na mzdách ušetřit miliardu korun ročně.

Piloti mají i další podmínky, jednou z nejzásadnějších je, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě o snížení platů nebude podepisovat za ČSA prezident firmy Radomír Lašák. Znamená to, že platy se budou snižovat pouze tehdy, když dozorčí rada vymění vedení firmy.

Prezident firmy Radomír Lašák dnes znovu potvrdil, že pokud budou piloti s poklesem mezd skutečně souhlasit, splní slib a z firmy odejde.

Jednání probíhají
Nový šéf dozorčí rady ČSA Václav Novák původně naplánoval 45 procentní krácení mezd výměnou za vizi přežití zadlužené firmy.

Piloti chtějí o snížení svých platů ještě jednat, ve hře jsou podle zdrojů serveru Lidovky.cz také ostatní benefity, které dosud kromě platu pobírají.

Piloti českého národního přepravce nyní berou něco přes 200 tisíc měsíčně a podobné návrhy generálního ředitele Radomíra Lašáka až dosud odmítali. Snížení mezd musí schválit valná hromada odborové organizace CZALPA, která je naplánovaná na čtvrtek.

Plány jsou dva
Novákův plán je podle Janoty ještě tvrdší než alternativní plán prezidenta firmy Radomíra Lašáka. Ten počítá mimo jiné s propuštěním stovek zaměstnanců, prodejem letadel, bezcelních obchodů a dalšího majetku a dalšími úvěry od bank.

Podle Lidových novin chce Novák od státu třímiliardovou pomoc, počítá také se 45procentním snížením mezd pilotů. Lašákův plán se má naproti tomu obejít bez státní injekce. Janota již několikrát zdůraznil, že firma se státními penězi počítat nemůže. Oba plány chce ministr porovnat.

Výnos by byl nulový
Unimex Travel Service za aerolinie nabídl jednu miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění firmy bude nulové. To je však podle některých odhadů v minusu až miliardu korun, takže výnos pro stát by byl v podstatě nulový.

Pokud se vláda vysloví pro odprodej národního dopravce, konsorcium by podle Janoty převzalo aerolinky v dubnu či květnu. Definitivní rozhodnutí o případném prodeji ČSA má padnout ještě v říjnu.

Firma nyní bojuje o přežití, v pololetí vykázala ztrátu 1,8 miliardy korun, koncem roku by se podle některých informací mohla ztráta pohybovat kolem tří miliard Kč. Jako alternativa k privatizaci se nedávno ve spekulacích objevilo spojení se ziskovým pražským letištěm.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.