Lidovky.cz

Prahu čeká totální kolaps dopravy. Zřejmě už v úterý

Ekonomika

  11:55
PRAHA - Odbory Dopravního podniku chystají stávku všech zaměstnanců. Do pražských ulic by neměl vyjet ani jeden vůz městské hromadné dopravy. Pokud Pražané nebudou moci využít MHD a místo toho sednou do svých aut, doprava zcela zkolabuje i na silnicích. Pražské ulice to nejsou schopny pojmout. Konkrétní termín odbory zatím neprozradily, ale podle neoficiálních informací to vypadá na úterý.

V době stávky nevyjedou tramvaje, ani autuobusy, I soupravy metra zůstanou v depech a prázdné. foto: ČTK

Po dnešním jednání stávkového výboru je stávka, kterou odboráři připravují, připravena tak, že je možné ji okamžitě spustit. Serveru Lidovky.cz to dnes řekl Jiří Obitko, šéf odborářů. Datum stávky odbory stále tají, z neoficiálního webu zaměstnanců a odborářů podniku ale vyplývá, že se zřejmě uskuteční příští úterý. Protest je namířen proti vedení Prahy, které podle odborářů způsobilo špatnou finanční situaci podniku.

Podle neoficiálních informací chtějí detaily protestu projednat odboráři ještě v neděli večer. Jednou z možných verzí stávky je pochod zaměstnanců z dep vozů metra, tramvajových vozoven a garáží autobusů. Průvody by pak mohly kolem poledne skončit před budovou magistrátu na Mariánském náměstí.

Zatímco vedení města zřejmě doufá, že se bude jednat pouze o protest, který nezastaví dopravu, odboráři tvrdí, že dopravu zastaví nebo vůbec nevyjedou.

Přesné datum stávky odboráři nechtěli zveřejnit, obávali se totiž, že by se město na stávku připravilo a zajistilo náhradní dopravce. Podle organizací jednotlivých krajských přepravců ale zatím město o náhradní dopravě nejedná. Jiný dopravce by totiž těžko mohl nahradit přes 440 vozů metra, do 700 tramvají a přes 900 autobusů, které denně vyjíždějí v dopolední špičce.

Stávka, kterou odbory Dopravního podniku chystají, zřejmě ochromí celou Prahu. Vyjet by neměl ani jeden z vozů metra, tramvaje ani autobusy. Navíc není jasné, jak dlouho stávka potrvá. "Stávka je časově neomezená a může trvat i dva týdny," připustil šéf odborů Jiří Obitka. 

Rozhodnuto zatím není ani o přesném datu stávky. Podle některých informací je nejpravděpodobnější úterý 10. listopadu. Dnes odpoledne se sejde stávkový výbor, aby začal vše připravovat. O datu i o posledních detailech výbor rozhodne noc před začátkem stávky.

Konkrétní den stávky nechce stávkový výbor určit dopředu proto, aby si magistrát nemohl připravit náhradní řešení a stávka neztratila svůj dopad. Pražský magistrát nechce stávku nijak komentovat. "Nebudu se k tomu vyjadřovat, o ničem nevím," řekl Jan Vegner, vedoucí oddělení dopravního úřadu magistrátu.

Magistrát by například mohl požádat o pomoc dopravní podnik Středočeského kraje. S tím ale nesouhlasí Robin Povšík (ČSSD), náměstek středodočeského hejtmana pro dopravu. Pokud odboráři v pražském podniku vyhlásí stávku, Středočeský kraj by se podle něj neměl ocitnout v roli stávkokaze tím, že by Praze zajišťoval náhradní dopravu. Přiznal však, že pokud by se Praha obrátila s žádostí o posily na jednotlivé dopravce, kraj by to nemohl nijak ovlivnit. "Pokud by si to objednával přímo Ropid a dopravci by měli volnou kapacitu, tak je to jejich záležitost. Tam do toho nikterak nemůžeme zasahovat," řekl.

Dopravní podnik je na pokraji krachu
Již dnes je pražský dopravní podnik ve stávkové pohotovosti. Stávce předcházely dva otevřené dopisy pražskému primátoru Pavlu Bémovi, které měly na situaci upozornit. Odborář Obitko tvrdí, že se odbory pokusily udělat všechno, aby ke stávce nedošlo a situace se začala nějak řešit, ale nyní již nezbývá nic jiného.

Dopravní podnik je nyní na pokraji krachu. Zatím se ani neví, zda bude mít na prosincové výplaty. Většinu peněz dostává formou dotací od pražského magistrátu, který zároveň určuje výši slev a jízdného. Kvůli nedostatku financí se musí šetřit a rada města podle Obitka navrhla například zkrátit plat zaměstnancům o dvacet procent nebo pozastavit zaměstnanecké výhody. 

Dopravní podnik dluží za nezaplacené investice, peníze chybí i na běžné výdaje. Od města letos dostal na provoz přes 7,2 miliardy korun, město si ale u něj prostřednictvím své organizace Ropid objednalo služby za asi 9,1 miliardy korun. "Prostředky vyčleněné městem nepostačují ke krytí nákladů objednané služby, vnitřní dluh společnosti dlouhodobě narůstá," sdělil mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Obitko vzpomíná na situaci, kdy byl Dopravní podnik v podobné finanční situaci jako dnes a nebylo možné, aby metro dojíždělo až na konečnou. Spoje se musely omezit a například na Andělu vždy několik desítek cestujících muselo čekat na další vlak.

V posledních letech zasáhly stávky dopravních podniků velká města v Evropě i jinde ve světě. V New Yorku stála stávka v prosinci 2005 asi miliardu dolarů, stávka v Aténách v květnu 2007 zpozdila všechny lety z místního letiště a desetidenní stávka francouzských železničářů a pařížské městské dopravy v listopadu 2007 způsobila přímé ztráty asi 400 milionů eur denně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.