"Doprava byla obnovena. Jako první tunelem projela prázdná souprava desetikilometrovou rychlostí. Nyní už budou jezdit vlaky i s lidmi," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Stavebním dělníkům se strop nově raženého železničního tunelu, který má propojit Českou a Slovenskou republiku, propadl dnes ráno před 07:00.
"Zavalený úsek je dlouhý asi 70 metrů. Na povrchu vznikl kráter s plochou asi 150 na 50 metrů. Podle dostupných informací v tunelu v době zřícení nikdo nebyl. Prostor hasiči a policisté prohledávají pro jistotu," vysvětlil Žurovec.
Policisté podle mluvčího nyní společně s odborníky zjišťují příčinu havárie. Vyslýchají svědky a budou provádět ohledání místa nehody. "Případ se bude vyšetřovat jako podezření z trestného činu obecného ohrožení.
Bližší informace budeme mít v dalších dnech," zakončil Žurovec.
Tunel razila společnost Subterra. "Škoda je značná. Zatím ji nemůžeme vyčíslit. Pohybovat se bude v řádech desítek milionů korun," řekl mluvčí společnosti Vladislav Beneš. Dodal, že do škody se promítne jak zničené zařízení, tak i náklady na sanační práce.
Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová řekla, že původně měla být doprava omezena jen do 12:00. Později ale bylo uzavření tunelu prodlouženo do 16:00. "Už ráno jsme organizovali náhradní autobusovou dopravu mezi stanicemi Jablunkov-Návsí a slovenskou Čadcou," řekla. Zpoždění měl jen jeden mezinárodní rychlík. "Cestující z prvního vlaku, který neprojel, museli počat, až se nám podaří zorganizovat autobusy," vysvětlila.
Dodala, že celkem se omezení od rána do 16:00 dotklo či ještě dotkne sedmi mezinárodních rychlíků a tří regionálních spojů.
Zda propad zpozdí výstavbu není jisté
Podle Beneše se podobné komplikace staly už na jaře. "Byly ale rozsahem nesrovnatelně menší. Společného s dnešní událostí měly jen komplikované geologické, geotechnické a hydrologické podmínky v nadloží tunelu," uvedl.
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla řekl, že podobné komplikace se daly očekávat. "Od začátku stavby jsme o problematickém nadloží věděli," vysvětlil.
Stavba tunelu dlouhého 600 metrů začala předloni v říjnu a dokončena by podle původních plánů měla být v listopadu 2011. "Zda se zřícení stropu a zavalení tunelu nějak projeví na termínu dokončení stavby ještě nevíme. Na toto hodnocení je příliš brzo," uvedl Beneš.