Lidovky.cz

Před sto lety zastavila nehoda autobusovou dopravu v Praze na 16 let

Ekonomika

  10:46
PRAHA - S pravidelnou hromadnou přepravou Pražanů začala již v roce 1875 koněspřežná "tramway", která se však nehodila pro všechen pražský terén. Například na Malé Straně koleje nepřipadaly v úvahu kvůli příkrým kopcům, přes něž teprve od března 1908 začala cestující převážet první autobusová linka.

Historie pražských autobusů foto: dpp.cz

Její provoz ale vydržel jen rok a půl, než byl po nehodě, která si před sto lety 17. listopadu naštěstí nevyžádala oběti ani škody, zastaven. Autobusy, podstatně modernější a spolehlivější, se do ulic Prahy vrátily až v červnu 1925.

První pravidelná linka omnibusu, u něhož koně vystřídal spalovací motor, vyjela 7. března 1908 na 1,6 kilometru dlouhou trať z Malostranského náměstí příkrou "Nerudovkou" na Hradčanské náměstí, přes Loretánskou ulici na Pohořelec. Jezdila v intervalech 15 minut od šesti ráno do deseti večer a pojmula 15 cestujících. Koncem dubna 1908 se autobusy objevily i na Karlově mostě, z něhož krátce předtím zmizely tramvaje, jež most poškozovaly; z obav před poškozením stavby zmizely z mostu v srpnu 1908 i autobusy.

Pražské městské autobusy se ale potýkaly už od samého počátku provozu s technickými problémy, někdy vůbec nevyjely i několik dní. První vážná nehoda, po níž ale autobusy dostaly ještě šanci, se přihodila v listopadu 1908, kdy vůz prorazil opěrnou zeď rampy pod Schwarzenberským palácem.

Velký rozmach autobusů v Praze přišel po druhé světové válce, zejména s rozvojem okrajových sídlišť. Dnes jsou autobusy spolu s metrem a tramvajemi nedílnou součástí pražské MHD, na 195 linkách přepraví ročně přes 300 milionů lidí, tedy přibližně čtvrtinu všech cestujících v hlavním městě.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.