Zruší se například ranní rychlík z Prahy do Brna, který nahradí expres Brněnský drak. Vlaky nyní jezdí téměř ve shodný čas. Méně rychlíků vyjede také na trase Praha - Příbram - České Budějovice, Praha - Letohrad nebo Kolín - Rumburk. Stát za objednávku dálkové dopravy zaplatí příští rok 3,8 miliardy korun, zhruba o 400 milionů méně než letos.
Z regionů plánují dráhy největší redukci dopravy v Královéhradeckém kraji, celkem o osm procent, na nárůst se naopak může těšit Praha a okolí. To souvisí se zvýšenou kapacitou pražského hlavního nádraží, kde bude vlak přijíždět či odjíždět každou minutu. V hradeckém kraji se naopak celotýdenní provoz na některých tratích zruší.
V podobném počtu jako letos budou jezdit mezinárodní vlaky. Novinkou je především přesun všech vlaků EuroCity z Německa na pražské hlavní nádraží, dosud jezdily do Holešovic. Ve Vídni bude pro vlaky z Prahy kvůli rekonstrukci uzavřeno Jižní nádraží (Südbahnhof), většina českých souprav tak zamíří na nádraží Simmering.
Do Bratislavy po třech letech přestane jezdit pendolino, dráhy soupravou posílí spojení Praha - Ostrava. Ve směru do Polska se zruší oba přímé vlaky Praha - Vratislav a vlak Comenius Praha - Krakov. Podle ČD je to kvůli úsporným opatřením na polské straně. Spojení do Maďarska a Ruska se nemění.
Výrazně zdražovat ani propouštět se nebude
Ceny jízdenek v drtivé většině případů zůstanou zachovány. Největší změna je zřejmě u jednodenní síťové jízdenky ČD Net, kterou si dnes může koupit kdokoliv za 450 korun. Tato cena zůstane zachována pouze pro držitele zákaznických karet, pro ostatní cestující bude nově za 600 korun.
Změny čekají také levné internetové jízdenky eLiška. Dosud u nich platí jednotná cena 160 korun mezi dvěma libovolnými krajskými městy včetně Prahy, nově se ceny budou lišit podle jednotlivých tras. Na kratších linkách cestující ušetří, na delších zaplatí více. Například z Jihlavy do Brna bude jízdenka stát 80 korun, z Ostravy do Karlových Varů 430 korun.
"Jízdní řád je poprvé hospodářsky vyrovnaný, včetně dvouprocentního přiměřeného zisku," uvedl ředitel Českých drah Petr Žaluda. Vlaky ČD ujedou příští rok 122 milionů kilometrů, letos to je 124 milionů. Podle Žaludy chtějí dráhy příští rok ušetřit zhruba miliardu korun, z toho 700 milionů v krajích. Mimo jiné jim to mají umožnit dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy. Podnik prý nebude masově propouštět
Novinky v železniční dopravě v Praze a okolí- nová přímá linka S20 Praha - Milovice zdroj: ČD |