Lidovky.cz

Příští rok se možná otevře až 72 km nových dálnic, více než letos

Ekonomika

  16:48
PRAHA - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá během příštího roku otevřít 72 kilometrů nových dálničních komunikací. Pokud vše půjde podle plánů, bude to druhý největší roční přírůstek české dálniční sítě. Více kilometrů se otevíralo jen v roce 2006. Termíny však mohou ohrozit spory mezi ŘSD a ekology.
Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Sdělil to vedoucí komunikace ŘSD Jan Hoření.

"V letních měsících zprovozníme jednu z nejvýznamnějších staveb uplynulých let - řidičům se otevře jižní část pražského okruhu, tedy 24 nových kilometrů, které propojí plzeňskou a brněnskou dálnici, a ulehčí tak dopravě v Praze," uvedl Hoření.

Za výrazný posun ve výstavbě dálniční sítě označil také dokončení dálnice D1 na střední Moravě včetně křižovatky u Hulína, odkud bude pokračovat rychlostní silnice R55 do Otrokovic. Nové úseky přibudou také rychlostním silnicím R4 u Písku a R6 u Karlových Varů.

Úseky dálnic, jejichž otevření se plánuje na rok 2010

Dálnice a rychlostní silnice - Úsek           Délka -  Otevření

R1 (pražský okruh) Lahovice - Slivenec    6 km       srpen
R1 (pražský okruh) Lahovice - Vestec      8,3 km    srpen
R1 (pražský okruh) Vestec - D1                8,8 km    srpen
R4 Mirotice - Třebkov                                 6 km       září
R6 Nové Sedlo - Jenišov                           4,4 km     červen
D1 Kroměříž východ - Říkovice               11,3 km    listopad
R55 Hulín - Skalka                                    10,8 km    listopad
D8 Lovosice - Řehlovice                          16,4 km    listopad

CELKEM 72 km


Otazník visí nad dálnicí D8, která má propojit Prahu a Ústí nad Labem. Otevření posledního šestnáctikilometrového úseku přes České středohoří je plánováno na listopad příštího roku. Podle Hořeního však termín ohrožují spory s ekologickými organizacemi, neboť stavba prochází chráněným územím.

"Ekologové soudně napadají každý vydaný dokument, který stavba potřebuje," řekl Hoření.

Nové obchvaty
V plánu na stříhání pásek pro příští rok nejsou pouze dálnice, ale také silnice první třídy. Na nové silniční obchvaty se mohou těšit například města Kolín a Nymburk a obce Česká Bělá a Líbeznice.

Podle Hořeního je velký dálniční přírůstek posledním dozvukem stavebního boomu z minulých let, kdy se do dopravních staveb investovaly desítky miliard korun. Ve výstavbě je 168 kilometrů dálnic, k dokončení základní dálniční sítě je třeba dostavět přes 800 kilometrů.

ŘSD dostane příští rok od fondu dopravy zhruba 62 miliard korun, téměř všechny peníze jsou však určeny na rozestavěné stavby, údržbu a povinné platby dodavatelům. Velká část peněz pochází z unijních fondů a putuje na konkrétní projekty, podíl státního rozpočtu naopak klesá a nové stavby se proto příští rok zahajovat nebudou.

"Nevím, co budeme otevírat v dalších letech," řekl Hoření. Po dálničním spojení dosud marně volají například Jihočeši. Ministr dopravy Gustav Slamečka proto nyní hledá nové zdroje peněz, v úvahu připadá například vydání dluhopisů fondem dopravy a projekty PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru.


Jak se rozrůstá česká dálniční síť

Rok 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Km    7,2   22,5    4,1   28,1 19,5  16,7   79,1 46,1  46,9    57    72

Celkem
        791   814   818   846   865   882    961  1007 1054  1111 1183

Zdroj: ŘSD


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.