Lidovky.cz

Komise rozhodla: pražský okruh povede Suchdolem, dálnice D3 Posázavím

Ekonomika

  12:00
PRAHA - Odborná komise ministerstev dopravy a životního prostředí ukončila po více než dvou letech činnost a vydala stanoviska ke třem sporným dálnicím. R55 na Hodonínsku má vést tunelem, u okruhu kolem Prahy v okolí Suchdola komise doporučila jižní variantu a D3 ve středních Čechách by měla procházet Posázavím.

Šéf Ředitelství silic a dálnic Alfred Brunclík foto: ČTK

Výsledky práce komise dnes představil ministr dopravy Gustav Slamečka.

Jako nejspornější se ukázala dálnice D3, která má v budoucnu spojit Prahu a České Budějovice. Z deseti členů komise se pět přiklonilo k takzvané západní variantě, která počítá s vedením dálnice kolem Týnce nad Sázavou a Jílového k pražskému okruhu. Čtyři členové naopak vidí jako lepší řešení východní variantu, kdy by D3 de facto kopírovala současnou budějovickou silnici a napojila by se na okruh u Říčan.

Deset kilometrů za 13 miliard. Je to vůbec možné?
Komplikovaná situace je také u R55 na Hodonínsku, kde dálnice podle plánů protne ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví. Komise jednoznačně doporučila variantu se dvěma tunely, které by dohromady měřily zhruba osm kilometrů. Celkem úsek měří deset kilometrů. Náklady na toto řešení se pohybují kolem 13 miliard.

Čtěte více:

"Ornitologové se nesmířili ani s tunelem," uvedl k tomu člen komise František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT. Jiná varianta však podle něj není možná, obejít oblast prý nelze kvůli husté zástavbě. "Je to kompromis, který je drahý, ale měl by být relizovatelný," řekl k závěrům komise Slamečka. Termín zahájení stavby neuvedl.

Sporný úsek plánované dálnice R55

Komise dále dala přednost jižní kratší variantě pražského okruhu na severozápadě hlavního města. Dálnice má vést přes Suchdol tunelem. Varianta s dálnicí dál od města je podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka "neprůchodná" kvůli odporu obcí. Protestují však i Suchdolští; ministerstvo pro místní rozvoj nyní řeší téměř tři stovky odvolání k územnímu rozhodnutí z roku 2008.

"Takový způsob posuzování jsme tu ještě neměli, o výsledcích budu informovat vládu," uvedl Slamečka. Zároveň dodal, že závěry komise nejsou právně závazné. Navíc zahájení výstavby zmíněných komunikací je v nedohlednu, kromě administrativních problémů je zásadní překážkou nedostatek peněz.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.