LN Tvrdíte, že kolaps Českých aerolinií je více než pravděpodobný poté, co ČSA údajně použila téměř celou svoji flotilu jako zástavu proti bankovním úvěrům. Jak jste k této předpovědi dospěli, když ČSA mají zastaveno 6 letadel ze 49?
Vycházíme z fakt, která máme k dispozici, a také ze zkušeností s vývojem jiných leteckých společností ve východní Evropě.
LN Kde jste získali informace, že ČSA zastavily u bank prakticky všechna svá letadla?
Dozvěděli jsme se to ze zpravodajství médií.
LN Kterých médií?
Nejsem si přesně jistý. Máme přístup k mnoha médiím a z jejich zpravodajství vyplynulo, že ČSA daly do zástavy většinu svých letadel.
RyanairFlotila: 218 letadel Boeing 737 |
Ano. Nevyjadřujeme se ale k prognóze vývoje ČSA. Pouze chceme dát jasně najevo, že jsme připraveni v případě kolapsu ČSA zajistit pražskému letišti byznys.
LN Vaše tvrzení ale poškozuje ČSA. Tvrzení, že většina letadel je zastavena, není pravdivé...
Naše vyjádření nemá za cíl poškodit ČSA. Pouze ony mohou nejlépe vědět, jaká je jejich skutečná finanční situace. Naše vyjádření je nutné chápat hlavně jako nabídku Letišti Praha. Jestli se chtějí zajistit proti případné ztrátě byznysu, jsme připraveni jednat.
LN Ale Ryanair v oficiálním prohlášení tvrdí, že "kolaps ČSA je více než pravděpodobný"...
Ano, není přece běžné, aby aerolinky zastavily většinu svých letadel.
LN Jenže to není pravda. Neobáváte se žaloby ze strany ČSA, např. za šíření pomluvy?
České aerolinie nás určitě mohou žalovat, jestliže dospějí k závěru, že jsme je poškodili.
ČSAFlotila: 49 letadel |
Ne. Ryanair nevnímá ČSA jako konkurenci. Pro nás je ale důležitá destinace Praha. A protože máme zprávy o tom, že by pražské letiště mohlo v dohledné době ztratit největšího dopravce, snažíme se dát najevo, že máme kapacity k navýšení počtu letů.
LN Už jste začali s vedením Letiště Praha jednat?
Již v minulosti jsme je kontaktovali s několika návrhy, ale oni na ně v některých případech nereagovali.
LN Kdy to bylo a co jste žádali?
V minulém roce jsme se snažili dojednat slevy na letištních poplatcích výměnou za závazek, že do Prahy budeme přepravovat dva miliony nových cestujících. Žádnou reakci Letiště Praha jsme ale neobdrželi.
LN Letiště Praha ale účtuje stejné poplatky ČSA, které zajišťují téměř 50 procent jeho provozu, i Ryanairu, který se podílí na jeho provozu pouze 2 procenty...
To je pravda. Je ale nutné porovnat nabídku Prahy a ostatních letišť. Například některá španělská letiště neúčtují žádné poplatky. Praha se v porovnání s ostatními evropskými letišti stává velmi drahou.
LN Takže vy chcete, aby Letiště Praha snížilo poplatky téměř na nulu?
Měli by zvážit, jakou marketingovou politiku zvolit k navýšení počtu pasažérů na pražském letišti.