Podle deníku South China Morning Post by měly v následujících deseti letech vzniknout tři vysokorychlostní železniční sítě spojující Čínu s dalšími zeměmi.
První trasa povede z čínské provincie Chej-lung-ťiang na sever přes Mongolsko a Rusko do západní Evropy, patrně až do Británie.
Čínské dráhyČína má v současné době největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Podle internetové encyklopedie Wikipedia její délka přesahuje 3000 kilometrů. |
Třetí trasa zahrnuje jihovýchodní Asii a vede z čínského Kchun-mingu v provincii Jün-nan do Vietnamu, Thajska, Malajsie, Singapuru, Barmy a Indie.
Podle internetových médií by vlaky, jejichž rychlost by měla přesahovat 320 kilometrů v hodině, mohly konkurovat letecké dopravě. Cílem Číny je ale především efektivnější doprava surovin pro rychle se rozvíjející čínskou ekonomiku. Za investice do rozvoje železnice v Barmě má již prý Čína například slíbené lithium, užívané k výrobě baterií.
"Naším cílem je, aby se tyto vlaky pohybovaly téměř tak rychle jako letadla," uvedl Wang Meng-šu, člen čínské strojírenské akademie a poradce čínských vnitrostátních vysokorychlostních železnic.
Podle britského tisku je možné, že pasažéři nasednou v Londýně na vlak a za pouhé dva dny budou v Pekingu, který je vzdušnou cestou vzdálen 8100 kilometrů. Doba letu mezi oběma metropolemi je deset hodin. Cestující pak budou moci pokračovat do Singapuru, vzdáleného 10.800 kilometrů, kam dorazí z Londýna za tři dny.