Lidovky.cz

Evropané brzy najdou na letence nový poplatek, tentokrát za bezpečnost

Ekonomika

  11:30
BRUSEL - Letečtí pasažéři v EU možná již brzy najdou na letence nový poplatek, tentokrát za bezpečnost. Ten je dosud zahrnutý pod položkou letištní poplatky, ale do budoucnosti by měl být vidět samostatně. Počítá s tím nová unijní směrnice, o níž jednají ministři dopravy. Směrnici poté musí schválit Evropský parlament.

Letadlo Northwest Airlines foto: Reprofoto

Poplatek má zahrnovat nejen výdaje za ostrahu letiště, kterou v některých členských státech EU zajišťuje vláda a v některých soukromé firmy, ale například i náklady na bezpečnostní rámy, včetně nových rentgenových skenerů.

O jejich nasazení se začalo diskutovat především po nezdařeném atentátu, který se odehrál během loňských Vánoc v americkém letadle směřujícím z Amsterdamu do Detroitu. Nigerijský útočník použil výbušninu, kterou nebyly schopny klasické bezpečnostní rámy odhalit.

Zatím ovšem není jasné, zda bude muset být bezpečnostní poplatek uveden na letenkách na všech letištích v Evropské unii. Podle informací ČTK většina členských států chce, aby takovou povinnost měla jen letiště, jimiž projde více než pět milionů pasažérů ročně. Například Letiště Praha pro letošek očekává, že jeho branami projde 11,8 milionu pasažérů.

Europoslanci ale usilují o to, aby byl poplatek uváděn na všech letištních v unii. Některé země, ale považují takovou praxi za velmi drahou a v případě velmi malých letišť i za likvidační.

Čím se EU také zabývá: seznamy mrtvých budou rychlé
Nový poplatek na letenkách však není jedinou změnou, která by měla v dohledné době letectví v Evropské unii potkat. Další změnu by mohla přinést nehoda letadla společnosti Air France, která se odehrála v loňském roce při letu z brazilského Rio de Janeira do francouzské Paříže.

Tu provázely mimo jiné zmatky se zdlouhavým zveřejňováním seznamu cestujících, který navíc obsahoval neúplné informace.
V případě další nehody by zveřejnění seznamu cestujících mělo podle nového nařízení, pokud se dočká schválení, nastat nejdéle dvě hodiny po nehodě.

Není však vyloučeno, že členské státy nakonec časový limit zkrátí na jednu hodinu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.