Lidovky.cz

Tunely v úplné rovině aneb jak šikovně prostavět co nejvíce peněz

Ekonomika

  9:00
PRAHA - V Bzenecké Doubravě na jižní Moravě se chystá stavba dvou dálničních tunelů v absolutní rovině. Stavba za 12 miliard korun je podle nezávislých expertů a ekologů ukázkou toho, jak šikovně prostavět co nejvíc peněz.

Vypadá to jak nápad starosty Kocourkova. Mezi Bzencem a Rohatcem na jižním Moravě je téměř naprostá rovina. Přesto tu chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybudovat nejdelší tunel v Česku.

Šestikilometrový obr má být se svým kratším dvoukilometrovým bratrem součástí rychlostní silnice R55. U Bzence má vzniknout proto, aby ochránil tamní ptačí rezervaci. Veledílo za 12 miliard korun už posvětila odborná komise ministerstev dopravy a životního prostředí.

Téměř všichni dotčení, tedy ekologové, ŘSD, místní samospráva a přizvaná inženýrská společnost Mott MacDonald, se přitom shodnou na tom, že takto dlouhý a drahý tunel je naprostý nesmysl. Proč se má tedy stavět?

Podle ekologů jde o účelovou politiku ŘSD. Postup je podle nich jednoduchý. Navržení trasy, která je pro ekology nepřijatelná, její tvrdé prosazování a nakonec předražený kompromis.

"Oni si vytyčí jednu z variant a tu pak prosazují přes mrtvoly. Na nás pak svedou to, že jsme dálnici neúměrně prodražili. Takový tunel ale nikdo nechtěl. Nabízela se objízdná varianta," říká Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Podobně nemluví jen ekologové. Projekt tunelu odsuzuje i poradenská společnost Mott MacDonald, kterou si ŘSD najalo, aby u Bzence posoudila všechny trasy dálnice. "Je to úplný nesmysl. Je za tím snaha dotlačit to ke zdi a pak vyplýtvat desítky miliard za nějaké naprosto nesmyslné řešení," říká ředitel firmy Jiří Petrák. Ten ale dodává, že chyba je i na druhé straně.

"Nejekologičtější průchod Bzeneckou Doubravou by byl po zemi v souběhu se železnicí. Zmizely by totiž nepůvodní dřeviny, které zarostly někdejší cennou step. To je ale nemožné kvůli zřízení rezervace," dodává Petrák. Tu založilo v roce 2004 ministerstvo životního prostředí v rámci celoevropského projektu NATURA 2000. ŘSD všechny úvahy o mrhání penězi razantně odmítá. "My nechceme prostavět co nejvíc peněz. Naopak. Pokud tu prostavíme 12 miliard korun, tak je nám to velmi líto, ale byli jsme k tomu donuceni," brání se Jan Hoření z ŘSD.

Podle něj se ekologové vložili do projektu stavby R55 příliš pozdě. Až poté, co byla vybrána finální varianta. "My nemůžeme ve dvou třetinách cesty zahodit několik let příprav a peníze, které jsme do toho vložili," dodává.

Zatím není jasné, jestli zmíněné veledílo na jižní Moravě opravdu vznikne. Podle jedné z teorií je totiž možné, že předražený tunel měl pouze projekt R55 na chvíli zmrazit. Cena je totiž tak veliká, že se na ni bude stát zdráhat poslat peníze.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.