Lidovky.cz

Tržil: Motorkáři nejsou blbci, měli by však mít řidičák na zkoušku

Ekonomika

  20:00
PRAHA - Podle ředitele české dopravní policie Leoše Tržila je největší svízelí českých silnic malá vymahatelnost práva. „Řada přestupků, které policisté nahlásí úřadům, je odložena nebo promlčena,“ tvrdí.

Lidé v Deštné mají s motorkáři hodně špatných zkušeností. foto: Lidové noviny

"Byl bych pro to, aby motorkáři dostávali řidičák na zkoušku," říká ředitel české dopravní police Leoš Tržil.

LN Před třemi měsíci jste začali s plošnými kontrolami na alkohol. Počet nehod klesl, jenže ne výrazně. Vyplatila se ta ofenziva?

Určitě ano. Nečekali jsme, že po našich kontrolách úplně vymizí nehody s alkoholem. Ta čísla ale poklesla. Jen za ty první dva měsíce to bylo o šestnáct mrtvých méně, což si myslím, že je velice pozitivní. Uvidíme, jaký vývoj bude dál. Nadále platí, že celoplošné kontroly zůstávají.

LN Uvažujete stále o tom, že se nebudete zabývat řidiči, kteří na vašich měřičích nadýchají do 0,24 promile?

Ta myšlenka stále žije. Čekáme na stanovisko ministerstva zdravotnictví, které má tu hodnotu 0,2 rozlousknout. Chceme jasně vědět, jestli 0,2 promile alkoholu v těle nějak řidiče ovlivňuje.

LN Co když z té debaty vyjde, že 0,2 promile žádný problém není? Nebojíte se toho, že nulová hranice alkoholu se poté stane vlastně formalitou a všichni budou vědět, že si jedno malé pivo mohou dovolit?

Já mám spíš obavu z toho, že to řidiči neodhadnou. Na každého totiž alkohol působí jinak.

LN Nejaktuálnější problém na silnicích je agresivita. Dokládá to nedávný případ z dálnice D1. Řidič tam vytlačil z dálnice auto, které jelo pomaleji. Vůz vylétl ze silnice a narazil do stromů. Jeho posádka jen zázrakem přežila. Co proti tomu budete dělat?

Proti agresivitě platí jen stálý dohled nad silnicemi. Agresivitu navíc monitorují i naše dálniční passaty. Kromě měření rychlosti si všímají i nesprávného způsobu jízdy, špatného předjíždění a podobně.

Šéf dopravní policie: „Mnoho případů s alkoholem, které úřadům oznámíme, se neprojedná.“

LN Tento víkend se naplno rozjede motorkářská sezona. Jak jste se na ni připravili?

Na motorkáře se u nás hledí skrz prsty. Jenže řadu jejich smrtelných nehod způsobí nepozorní řidiči osobních vozů. Mám pocit, že se tady uměle vyvolává pocit nevraživosti mezi motorkáři a automobilisty. Když se řekne motorkář, tak si automobilista automaticky řekne, že je to nějaký blbec.

To poté vede k netoleranci a nerespektování těchto skupin řidičů. Mnoho motorkářů havaruje, protože nezvládne svůj stroj. Na to nepomůže jen represe. Je to hlubší problém.

LN Ministerstvo dopravy připravuje novelu, která hodlá řidičský průkaz na silné motorky dávat až od 24 let. To podle vás pomůže?

Byl bych pro to, aby motorkáři dostávali řidičák na zkoušku. Motorku si totiž pořizují i starší lidé, kteří ji nikdy neměli. U motorkářů je problém už v autoškole.

Stálo by za úvahu změnit systém výuky. Motorkáři by neměli jezdit s instruktory za zády, ale sami na cvičišti. Tak se naučí daleko více. Některé autoškoly navíc učí motorkáře ještě na Jawě 350. Ti lidé potom přijdou domů, kde mají nachystanou šestistovku. Nehoda je pak nablízku.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.