Lidovky.cz

Učitel bude řídit motorkáře na dálkové ovládání

Ekonomika

  19:00
PRAHA - V Česku se může razantně změnit praxe při výcviku motorkářů. Ti už v autoškole nemají jezdit na jednom stroji s instruktorem za zády, ale sami na cvičišti. Chce to novela autoškolského zákona, která se rodí na ministerstvu dopravy.
Motorkář (ilustrační foto)

Motorkář (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Do Přerova se řítí silný motocykl Suzuki. Jen co motorkář mine vjezdovou tabuli, dostává na rovné silnici smyk a po zemi vletí do kamenného patníku. Je na místě mrtev. Doplatil na to, že svůj stroj nezvládl. Stalo se v pátek 26. března v šest hodin večer.

Ze stejného důvodu jako muž na suzuki umírají na českých silnicích desítky jiných motocyklistů. Na ministerstvu dopravy se rodí zákon, který by měl pomoci toto číslo snížit.

Novela autoškolského zákona má totiž radikálně změnit pravidla při výcviku motorkářů v autoškolách. Měli by se tak lépe naučit, jak motorku ovládat. Ministerští odborníci se inspirovali v zahraničí a hodlají skoncovat s praxí, kdy sedí na motocyklu společně s žákem i instruktor, který ho jistí. Systém dvou řídítek je totiž v Evropě přežitý, Česko je jednou z posledních zemí v EU, která takto motorkáře cvičí.

Instruktor jízdy pojede za motorkářem v autě
Namísto toho mají noví čeští motocyklisté jezdit sami. Nejprve na cvičišti a poté v ostrém provozu, kde budou v neustálém kontaktu s instruktorem, který pojede v autě za nimi. "Ten systém počítá s tím, že několik lekcí budou motorkáři jezdit na asfaltovém cvičišti. Tam si osvojí základní návyky jako rozjíždění, brzdění či stabilitu. Tato cvičební fáze by byla zakončena mezizkouškou, která by žákovi umožnila pokračovat v další části výcviku. Když by toto minimum nesplnil, tak by do ostrého provozu nesměl," popisuje uvažovanou novinku Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Ve městě by jel motorkář vždy před autem instruktora, který by mu dával pokyny vysílačkou. Kdyby žákovi třeba bezprostředně hrozil karambol, mohl by instruktor zasáhnout dálkovým ovládáním. "Instruktor by mohl žákovi vypnout zapalování a ten by tak musel zastavit. Tak probíhá výcvik například ve Francii," popisuje Pokorný takřka úsměvnou část jízdy. Jištěni dálkovým ovládáním by motorkáři skládali i závěrečné zkoušky.

To však není jediná novinka, jak chce ministerstvo vyškolit české motorkáře a předejít jejich nehodám. Uvažuje o tom, že by se k motocyklu s výkonem nad 35 kW (objem motoru zhruba 500 ccm) mohli dostat jen lidé starší 24 let. Nyní mohou takové stroje osedlat už jednadvacetiletí.

Podle nových pravidel by se motorkáři mladší 24 let museli prokázat dvouletou praxí na méně výkonném stroji a lidé, kterým ještě nebylo 20 let, by museli na daný typ motocyklu zcela zapomenout. Bez instruktora? Klidně - říkají motorkáři Čeští motorkáři se prvně popsané novince nebrání. Větší důraz na základní řidičské dovednosti se jim zamlouvá.

S instruktorem za zády se motorka chová jinak
"Jízdu bez instruktora a větší podíl samotného seznámení s motorkou vítáme. Mnoho motorkářů totiž vůbec netuší, co jejich stroj umí. Anení divu. Když si v autoškole na motocykl přisedne k padesátikilové studentce stokilový instruktor, tak se motorka chová úplně jinak, než kdyby tam nebyl," říká Jaromír Šíd z motocyklové asociace. Jízdu bez instruktora a větší čas strávený na cvičišti vítá i dopravní policie.

Motorkáři mají výtky k druhému nápadu - zvýšit věkový limit pro silnější kubatury. Upozorňují na stále sílící trend, kdy si motorky pořizují bohatí čtyřicátníci, kteří mají ale se silnými stroji stejnou potíž jako mladí "zajíci". A ty by novinka do sedla pustila. To by však měl řešit takzvaný řidičák na zkoušku, který by se měl v novele také objevit.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.