Lidovky.cz

Rakušanům došla trpělivost, dálnice do Mikulova možná nebude

Ekonomika

  12:28
VÍDEŇ - Rakousko přehodnocuje kvůli úsporám v rozpočtu a nejistotě z české strany dostavbu dálnice z Vídně do Brna. Zvažuje třeba to, že by ve zbývajícím úseku k české hranici dlouhém 33,5 kilometru nemuselo vést dálniční spojení, ale jen nová silnice s jedním pruhem v každém směru.

Stavba dálnice A5 z Vídně do Mikulova. foto: Reprofoto

O úplném zastavení stavby se zatím nemluví. Ve svém dnešním vydání to napsal rakouský deník Die Presse.

Dálnice v Rakousku plánuje, staví a spravuje státní firma Asfinag. Nyní začala kvůli vládním plánům úspor projekt přehodnocovat. Rozhodnutí o jeho pokračování by mělo padnout do podzimu. Od počátku roku vede dálnice A5 z Vídně do Schricku. Zbývajících 33,5 kilometru do Mikulova mělo být podle plánů uvedeno do provozu v roce 2014.

Kolik bude stát?

Poslední úsek z rakouského Schricku na hranici do Drasenhofenu měl stát 400 milionů eur (zhruba 10,3 miliardy Kč). O kolik by byla nová varianta levnější, se zatím podle deníku nikdo neodvažuje říct. "Skutečností ale je, že by se jednalo o srovnatelné napojení na R52 na české straně - o dobře postavenou silnici, která nevede přes obce," píše Die Presse.

Úsek má navázat na rychlostní silnici R52 na české straně, kolem její výstavby se ale vedou spory. Loni v listopadu územní plán Břeclavska, který počítal s touto kontroverzní trasou, zrušil Nejvyšší správní soud.

Nemá smysl stavět A5 k hranici se čtyřmi jízdními pruhy, když napojení za hranicí zůstane jen s jedním pruhem v každém směru, uvedl podle deníku Die Presse šéf společnosti Asfinag Alois Schedl. Podle deníku své zdůvodnění podepřel právě rozhodnutím českého soudu.

List napsal, že "nejvyšší patra Asfinagu" trvají na tom, že nynější přehodnocení projektu nemá co dělat se zastavením stavby. Intenzivně se ale diskutuje o časovém plánu a "dimenzování" spojnice mezi rakouskou a jihomoravskou metropolí.

Mapa dálnice A5 z Vídně do Mikulova.

Podle plánovacího oddělení firmy nemusí mít silnice, po níž se musí jezdit s dálniční známkou a na níž se platí mýtné, nutně dva jízdní pruhy v každém směru. Teoreticky by bylo prý možné i spojení s polovičním počtem pruhů. Musela by se ale splnit podmínka, že na cestě nebudou žádné křižovatky. Zvažuje se i odsunutí začátku dostavby.

Stavba dálnice A5 z Vídně do Mikulova.

Nově se také propočítává očekávané využívání trasy. Dosud se v Rakousku vycházelo z toho, že by po ní mohlo denně projet 23.000 vozidel. Podle deníku ale "experti z druhé strany hranice" přišli s tím, že by to mohlo být 8000 až 10.000 aut. Provoz nákladních vozů na rakouských dálnicích loni poklesl o 12,8 procenta.

Mapa dalniční sítě ČR včetně rychlostní silnice R52 k rakouským hranicím.

Zatímco ekologičtí aktivisté pauzu na přehodnocení projektu vítají, dolnorakouská hospodářská komora před průtahy varuje. Zatím dostavěný úsek dálnice znamenal podle ní pro region přínos a dodal mu nové ekonomické impulzy. Podle komory není možné dovolit si nepřipojit severorakouskou oblast na takovou "životně důležitou tepnu".

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.