Lidovky.cz

Předražená dálnice D47 neměla podle kontrolorů povolení

Ekonomika

  16:51
OSTRAVA/PRAHA - Ministerstvo dopravy chystá útok proti nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Jak zjistily Lidové noviny, chce ještě po volbách rozporovat aktuální zprávu kontrolorů, kteří kritizují způsob výstavby dálnice D47.

Most na dálnici D47. foto: Reprofoto

Výtky úředníků se zaměří na několik oblastí. "Není pravda, že bychom stavěli bez stavebního povolení. Není to stejné, jako kdybychom budovali rodinný domek. Těch povolení je tam potřeba dvě stě až tři sta. Stavíme postupně," reaguje na jedno ze zásadních zjištění NKÚ zdroj z ministerstva. K narážce, která míří proti nepřiměřenému množství financí, má ministerstvo připravený další argument. "Investuje se do přivaděčů, do rekonstrukce sousedících silnic, které stavbou dálnice rozbijeme. Mostíky, napojení, odbočky. Jsou to úlitby tamním obcím, bez kterých nám ale nevydají stavební povolení," pokračuje zdroj.

S jeho slovy si ale částečně protiřečí samotné Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které navíc pod ministerstvo dopravy spadá.

"Do realizace komunikací obecní infrastruktury nezasahujeme," říká za ŘSD mluvčí Martina Vápeníková. Ministerstvo chce svou kritiku představit na zasedání po volbách. "Gustav Slamečka to chce prezentovat pohromadě, aby měla kritika sílu," říká nejmenovaný zdroj.

Čeká se na vládu
Další vývoj zprávy tedy záleží na tom, jak se ke zjištění NKÚ postaví vláda a jestli bude mít ministr Gustav Slamečka dost silné protiargumenty. Z vyjádření úředníků kontrolního úřadu je znát, že přehnané naděje si nedávají. "Teď budeme jen čekat, jestli vláda uzná naše výtky vůči stavbě," říká mluvčí NKÚ Radka Burketová. Pokud ze Strakovy akademie nepřijde výslovná žádost o kontrolu, práce pro ně skončila. NKÚ si nicméně za svými závěry stojí a na zasedání vlády je bude hájit jeho šéf František Dohnal.

Nastolený problém je už skoro vyřešen i pro ŘSD. "Názor NKÚ vnímáme především jako příspěvek do diskuse," vysvětluje Vápeníková.

Další nejasnost
Potíž s výstavbou D47, tedy úseku D1 z Lipníku nad Bečvou k polským hranicím, ale zřejmě ještě nekončí. Podle zjištění kontrolorů chybí na dostavbu mezinárodního koridoru, který by měl celkem spolykat 58 miliard korun, necelé 3miliardy. "Financování stavby bylo od počátku pod hranicí efektivnosti. A to i za cenu zvýšení zadlužení České republiky," popisují kontroloři.

ŘSD nesouhlasí. "Cena dálnice byla standardní v porovnání s průměrnými cenami v Evropě," zní tradiční reakce.

Dálnice D47 měla být hotová v roce 2008, jejím úkolem je propojení české sítě s polským tahem A1.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.