Tramvaj dlouhá 15,1 metru pojme 150 cestujících. V ČR takový vůz nikdo nevyrábí, ve světě ho nabízí jen firma Bombardier, ale pouze na zakázku, řekl dnes ČTK výrobně technický ředitel PMDP Luboš Pašek.
Tramvaj, jejíž vývoj trval rok a stavba v Krnově čtyři měsíce, představily firmy poprvé na probíhající výstavě Czech Raildays v Ostravě. Základní cena vozu pro třetí osobu mimo členy konsorcia začíná na 18 milionech Kč.
Sedačky s reklamouVůz, jehož koncepce vychází z nejznámější české tramvaje T3, má úplně nové podvozky, skříň i salon. Nové sedačky, které vyzkoušejí cestující v Plzni poprvé, jsou plastové s vyjímatelným polštářem, který udrží lépe čistotu, a umožňují také nasazení reklamy na opěradlech. "Kromě pantografu je všechno nové," vysvětlil Pašek. Výjimečná je lepená plechová karosérie, výrobci tak odstranili ostré hrany vznikající při nýtování a svařování. Nízkopodlažní vstup je ve střední části vozu. |
PMDP, které mají 50procentní podíl na vývoji tramvaje, nakoupí do roku 2012 dalších pět vozů, které se dají řadit za sebe do dvojice až čtveřice. Vůz pojme 117 stojících a 35 sedících cestujících. "Velikost odpovídá přepravní poptávce," řekl Pašek.
Škodovky jsou zbytečně velké
Vozidla od plzeňské Škody Transportation jsou podle něj dražší a zbytečně velká, takže by dopravce "vozil vzduch". "V cizině nabízí vůz podobné délky a kapacity podle našich informací pouze koncern Bombardier. Nevyrábí ho ale sériově, ale na zakázky, což bude o výrazně vyšších cenách," dodal.
Tramvaje v PlzniPlzeňský přepravce vlastní 122 tramvají, z nichž tři čtvrtiny jsou vozy T3, tedy nejrozšířenější české tramvaje, vyráběné od začátku 60. let do konce 90. let 20. století podnikem Tatra Smíchov. Podnik má nejstarší vůz z roku 1963, všechny tramvaje už ale prošly nějakým stupněm modernizace. Podnik má dále 12 dlouhých typů KT8 od Krnovských opraven a strojíren, deset vozů Astra ze Škody Transportation, čtyři "superdlouhé" tramvaje T3 z dílny šumperské firmy Pars nova. Do pěti let zmodernizují PMDP 25 tramvají na nízkopodlažní za 375 milionů Kč. Vozy budou mít nové čelo, novou zadní část a nová bude částečně elektrická výzbroj, uvedl Pašek. Životnost v délce až 25 let bude téměř shodná s novými tramvajemi. |