Lidovky.cz

Euronápad o povinném šlofíku poškodí tisíce řidičů

Ekonomika

  7:00
Evropský parlament vzkázal živnostníkům řidičům autobusů a nákladních aut, že budou muset povinně odpočívat. Europoslanci včera schválili směrnici, podle níž nesmí profesionální řidiči pracovat víc než 48 hodin týdně. Pro drobné podnikatele v dopravě tak budou platit stejná pravidla, jaká se v současnosti vztahují na firmy a jejich řidiče.
Nákladní auta - ilustrační foto.

Nákladní auta - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Desetitisícům živnostníků přibude další administrativní a finanční zátěž. "To je ale byrokracie, jako kdyby živnostníci neměli už teď dost starostí," okomentoval směrnici rozzlobeně Stanislav Jančík, drobný dopravce z Novojičínska. 

Europoslanec Richard Falbr vysvětluje

"Někdy je potřeba, aby zákony chránili lidi před jimi samotnými."

Velkou neznámou zůstává, jak bude směrnice začleněna do národních legislativ. Její uvedení do praxe bude podle odborníků velmi obtížné. "Mohlo by to probíhat asi tak, že si řidiči budou s sebou vozit lehátko na odpočinek. Navíc za nimi zřejmě bude muset jezdit revizor, který bude hlídat, zda řidič odpočívá podle evropských předpisů," komentoval s nadsázkou europoslanec Milan Cabrnoch.

Anketa

Má EU právo nařizovat řidičům délku týdenní pracovní doby?

Ano. Řidiči, kteří mají mnoho přesčasů, jsou nebezpeční 3796
Ne, je to věcí každého řidiče 1013
Je mi to jedno 162

 Jan Medveď z Česmad Bohemia se připojuje k pochybám: "Není vůbec jasné, jak si s výsledkem poradí česká legislativa, protože zákoník práce by se nově vztahoval i na živnostníky." V minulosti podléhali dopravci živnostníci výjimce z pravidel platných od roku 2002, ovšem pouze na přechodné období, které skončilo loni. Ve snaze vyřešit toto legislativní vakuum tak pro ně komise v říjnu navrhla trvalou výjimku. Evropská levice však byla zásadně proti. Přidali se k ní i evropští lidovci z jižních států vedených Francií, což nakonec rozhodlo.

Více informací si přečtěte ve čtvrtečním vydání deníku

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.