Lidovky.cz

Vedro trápí silničáře: asfalt se roztéká, vzdutá D5 se otevře až v září

Ekonomika

  13:36
BOR/PARDUBICE - Vedrem poškozená dálnice D5 na Tachovsku ve směru na Prahu bude uzavřená asi do konce prázdnin. Silničáři dnes rozhodli, že je třeba ji důkladně rekonstruovat, provizorní opravu zamítli. Vedra útočí i na silnice nižších tříd, kde měkne vlivem velkého horka asfalt. Silničáři posypávají místa drtí nebo prachem, díky tomu se zatím asfalt netrhá a nelepí na kola aut.

Na 122. kilometru D5 se v pondělí večer vinou horka vzedmula vozovka a vytvořil se široký hrbol. foto: ČTK

Na 122. kilometru D5 ve směru na Prahu se v pondělí večer vinou horka vzedmula vozovka. Vysoké teploty nadzvedly cementobetonovou desku v místě styku s asfaltem. Na vozovce vznikl zhruba 40 centimetrů široký hrbol, podobný zpomalovacímu prahu. Je uzavřených devět kilometrů dálnice ve směru na Prahu.

Čtěte více:


"Nabízí se možné řešení, že se vymění detail toho styku dvou konstrukčních materiálů. Je možné to provést, aby ten detail byl odolnější těm vysokým, extrémním teplotám, je to však za zvýšených finančních nákladů," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ČSD) Martina Vápeníková.

Upozornila, že zatím na žádné dálnici v Česku se podobný problém takto neprojevil. "Dosud používaná levnější varianta, kterou jsme používali na našich dálnicích na řešení toho styku byla odolná dostatečně - 13 let na D5, po dobu 40 let na D1, 25 let na D11 - takže asi není důvod to řešit nějak celorepublikově," konstatovala Vápeníková. Na poškozené místo dálnice D5 na Tachovsku, vystavené zřejmě extrémním teplotám, připadá podle ní v úvahu dražší varianta podle německé technologie.

O konkrétním řešení budou ještě odborníci diskutovat. Zatím se v
devítikilometrovém úseku jezdí po jedné polovině dálnice. Dopravní omezení potrvá do ukončení oprav kritického místa zhruba koncem srpna.

V Pardubickém kraji měkne vlivem horka na silnicích asfalt
Na silnicích nižších tříd v Pardubickém kraji měkne vlivem velkého horka asfalt. Silničáři posypávají místa drtí nebo prachem, díky tomu se zatím asfalt netrhá a nelepí na kola aut. ČTK to řekl Marian Cvrkal ze Správy a silnic údržby Pardubického kraje.

Na některé vozovky svítí slunce celý den a odpoledne se ohřejí přibližně na 60 a víc stupňů Celsia. Pokud je silnice nově opravená, měla by nápor tepla vydržet. Jenže na vedlejších tazích je hodně vyspravovaných míst asfaltovou emulzí. Ta měkne zhruba při teplotě 65 stupňů Celsia.

"Prach a drť asfaltovou emulzi zahustí a nelepí se na kola. Děláme to preventivně, když už asfalt teče a přejede přes něj těžké vozidlo, začne se vytrhávat a to už je pozdě," řekl Cvrkal.

Velké horko sužuje také zaměstnance. Mnozí z nich chodí na směny už od čtyř hodin ráno, aby do nástupu veder měli práci hotovou. Zvlášť, když pracují s asfaltem, který má 150 stupňů Celsia a ještě ohřívá okolní vzduch, dodal Cvrkal.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.