Obě strany se podle něj dohodly, že budou hledat cesty ke snížení nákladů na výstavbu dopravní infrastruktury. Podle stavebníků k zásadní dohodě dnes nedošlo.
"Ministerstvo se bude snažit o zlevnění výstavby například efektivnějším výkupem pozemků nebo lepší přípravou projektů, firmy zase budou hledat cestu, jak snížit své marže. S těmi cenami se dá jít dolů," tlumočil výsledky jednání Hanzelka.
Čtěte také |
Firmy ale vidí situaci jinak. "Nikdo nic neslíbil, je to v pozici, že se nad tím musíme zamyslet. Podle mě nikdo není připraven nějakou slevu dávat," řekl ČTK jeden z účastníků jednání, který si nepřál být jmenován.
Podle něj firmy pracují s marží tři až pět procent a nemají kam s cenami ustupovat. Stejně se vyjádřil v pondělí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Spořit by měl podle něj především stát na výkupech pozemků, projektové přípravě nebo územním řízení.
Zástupci stavebních firem se s Bártou mimo jiné dohodli na pokračování schůzek. Při sestavování "černého seznamu" chce Bárta znát názory stavebníků. Ti dostali od ministra za úkol přinést příští týden na Ředitelství silnic a dálnic své nabídky se slevami, zda se ale někdo dostaví není jisté. Vedle toho podle Hanzelky Bárta přihlédne i k názorům odborníků z vysokých škol a členů hospodářského výboru sněmovny.
Rozpočet přišel o 17 miliard
Ministr v neděli v diskusním pořadu ČT řekl, že výstavba bude pokračovat jen tam, kde firmy nabídnou slevy. Důvodem je letošní výpadek daňových příjmů ve fondu dopravy a plánované snížení příspěvku státního rozpočtu do rozpočtu fondu na příští rok o 17 miliard.
Seznam staveb určených k zastavení ministerstvo zatím nezveřejnilo, ohrožené stavby ale jmenoval ve své nedávné prezentaci Bártův předchůdce Gustav Slamečka. Na Slamečkově seznamu je mimo jiné dostavba dálnice D47 k polským hranicím nebo D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.
Ředitelství silnic a dálnic nyní staví na pět desítek dopravních projektů, dalších 90 staveb je ve stavu "před zahájením", na řadu z nich mají společnosti již uzavřené smlouvy. Firmy se proto brání, že stát nemůže jednostranně měnit podmínky smluv. "Každý soud nám dá za pravdu," sdělil zdroj ČTK. K právní stránce věci se ale prý dnešní diskuse u ministra nedostala.
Stavby, kterým hrozí zastaveníPříklady aktuálně největších staveb, kterým hrozí zastavení (Stavba, úsek, cena dle smlouvy) D47 Bohumín - st. hranice 2,7 mld. D8 Lovosice - Řehlovice 10 mld. D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí 10,5 mld. R49 Hulín - Fryšták 6 mld. R48 Rychaltice - Frýdek-Místek 2,7 mld. R6 Tisová - Sokolov - Nové Sedlo - Jenišov 6,6 mld. R4 Mirotice - Třebkov 1,1 mld. I/37 Březhrad - Opatovice 1,3 mld. I/42 Brno - velký městský okruh Dobrovského B 5,7 mld. zdroj: ŘSD |