Lidovky.cz

Novým autobusům v Praze praskají rámy u dveří, prý je to terénem

Ekonomika

  16:30
Novým kloubovým autobusům, které pražskému dopravnímu podniku od loňska dodává společnost SOR Libchavy, praskají po několika měsících provozu sloupky před čtvrtými dveřmi. Podle mluvčí dopravního podniku Ilony Vysoudilové nijak není ohrožena bezpečnost cestujících.

Nový kloubový autobus SOR NB 18

Podle jednatele SOR Libchavy Petra Hájka jsou na vině zřejmě pražské silnice, v jiných městech totiž dodavatel tyto závady nezaznamenal.

Celkem za 4,5 miliardy

Autobus SOR NB 12 city, se kterým libchavská firma vyhrála miliardový tendr pro Prahu.

SOR Libchavy dodal Dopravnímu podniku hlavního města Prahy vloni 100 nových autobusů. Celkem by jich měl podnik během osmi let získat 620, pokud se osvědčí, koupí další stovku. Zaplatí za to zhruba 4,5 miliardy korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy má k dispozici 1132 autobusů, asi 43 procent je nízkopodlažních. Ve svých garážích má rovněž dva elektrobusy a šest nízkokapacitních midibusů.

Podle Vysoudilové se jedná o takzvané sloupky samonosné karoserie, které se nacházejí za kloubem autobusu. Mluvčí ČTK řekla, že jeden autobus, u kterého se sloupek vychýlil do dvou centimetrů, byl kvůli závadě stažen z provozu. Několik dalších se zkontrolovalo, byly u nich totiž zjištěny menší praskliny. Pracovníci SOR Libchavy vozy opravují přímo v hostivařských garážích, kde všechny nové autobusy parkují.

Podle jednoho z řidičů pražského dopravního podniku se do vozů navařují výztuhy. Podle Vysoudilové bylo preventivně vyztuženo 33 autobusů. Závady opravuje výrobce na vlastní náklady. Dodavatel navíc podle Vysoudilové platí podniku za každý den, kdy nemohly být autobusy v provozu, smluvní pokutu.

"Není to nic mimořádného. Jízdní podmínky Prahy jsou oproti jiným městům extrémní a je potřeba autobusy na tyto podmínky doladit," řekl ČTK Hájek.

Podle něj je pro autobusy náročné především přejíždění přes tramvajové pásy a kočičí hlavy. Firma dodává obdobné nízkopodlažní autobusy také například do Nitry, Bratislavy nebo Tábora, tam ale podle Hájka takové problémy nezaznamenali.

To, že praskání může způsobovat náročný pražský terén, se domnívají i někteří řidiči v pražské MHD. "Na praskání mohou mít podíl špatné pražské silnice i styl jízdy řidičů," řekl ČTK jeden z řidičů. Někteří se ale domnívají, že výrobce možná špatně propočítal, jakým otřesům budou muset vozy v pražské dopravě odolávat.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.