Čtěte více: |
Představitelé Moravskoslezského kraje, který je škrty zasažen nejvíce, i dotčených měst a obcí se bouří proti rozhodnutí ministerstva dopravy zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů v kraji.
Co se stopne na severní Moravě?Mezi trojici rozestavěných silnic I. třídy, které jsou na dnes zveřejněném "černém" seznamu, patří silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou. Druhou stavbou je bohumínský most na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou. V Ostravě bude zastavena stavba takzvané prodloužené Místecké, která má propojit hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem s dálnicí D1. "Stop" platí i pro přípravy staveb prodloužené Rudné v Ostravě a obchvatu Frýdku-Místku. |
"Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," řekl ČTK náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS).
V pondělí dopoledne se proto chce sejít s ministrem společně se zástupci kraje, města Ostravy i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Se škrty nesouhlasí ani Karlovy Vary
Negativní reakce však nezaznívají jen se severní Moravy. Ministr Bárta oznámil i zastavení stavby úseku rychlostí silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem. "Pro Karlovarský kraj velmi negativní zpráva," reagoval na zveřejnění zrušených staveb hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD). Stát ale dokončí alespoň rozestavěné úseky silnice mezi Chebem a Karlovými Vary.
R6 ve hvězdáchStavba silnice R6 měla být podle prvních slibů dokončena v roce 2010. Postupně se ale termín posouval na 2015 a v současné době se hovoří spíše o roku 2025. |
Pro Karlovarský kraj je alespoň částečně pozitivní zprávou to, že se
dokončí úseky mezi Karlovými Vary a Chebem. "Kdyby se zastavily tyto stavby, vzhledem k rozebranému mostu přes Ohři u Sokolova by to dělalo obrovské problémy v dopravě," doplnil Novotný.
Karlovarský kraj chce i nadále přesvědčovat ministra i vládu o nezbytnosti dokončení silničního spojení mezi krajem a Prahou. "Budeme jednat, a to jak my jako kraj, tak poslanci z kraje, oslovíme i hospodářskou komoru a krajskou tripartitu," řekl Novotný. Silnice je podle něj důležitá jak pro podniky v kraji, tak pro turismus. "Většina turistů jezdí do Karlovarského kraje z letiště v Praze," dodal Novotný.
Bártův seznam zastavených dopravních staveb:Stavby u nichž se zastaví přípravy: R4 Skalka Projekty zastavené na počátku realizace: I/49 Malenovice - Otrokovice Zdroj: Ministerstvo dopravy |
"Budeme jednat," zní ze Zlína
Se škrty se nehodlá smířit ani Zlínský kraj. Úsporná opatření tam mají zastavit v červenci zahájené práce na rozšíření na čtyři pruhy silnice I/49 Malenovice - Otrokovice a také stavbu prvního úseku komunikace R49 Hulín - Fryšták. Příští středu budeme s ministrem jednat, řekl ČTK náměstek zlínského hejtmana pro dopravu Jaroslav Drozd.
Pozemky jsou, peníze nePoslední etapa rozšíření jedné z nejzatíženějších komunikací ve Zlínském kraji si vyžádá téměř 585 milionů korun bez DPH. Rozšíření úseku dlouhého asi 2,2 kilometru mezi částí Zlína Malenovice a Otrokovicemi mělo být podle původních plánů kompletně dokončeno v květnu roku 2012. |
"V rozpočtu vždy chybí zdroje, situace se opakuje. Navíc je krize. Pro nás je ale nejmírnější varianta dokončení I/49 a etapizace R49 tak, že bude postavena alespoň v úseku Hulín - Holešov. Jinak by mohla být zmařena miliardová investice do tamní průmyslové zóny," přiblížil Drozd.
Podle Karla Chudárka, ředitele zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budou práce na rozšíření frekventované silnice I/49 zatím pokračovat podle platného harmonogramu. "Mám stejné informace jako vy. Zatím nevíme, na jak dlouho se to má zastavit. Nemůžeme zahodit lopaty a odejít ze stavby, vznikly by velké škody. Stavba by se musela zakonzervovat. Věřím ale, že to není konečné rozhodnutí," poznamenal Chudárek.