Lidovky.cz

Řvou na nás, že jsme to udělali blbě, říká ředitel českých silnic a dálnic

Ekonomika

  17:45
PRAHA - Vysoké náklady na výstavbu silnic a dálnic v Česku vyvolávají dlouhodobě veřejnou kritiku. Prověřovat hospodárnost výstavby začal i nový ministr dopravy Vít Bárta. "Tvrzení, že české dálnice jsou nejdražší v Evropě, je mýtus," tvrdí ale Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic. Zavádí však úsporné programy. Kromě miliardové úspory v provozních nákladech chce zefektivnit i výběrová řízení a všechna umísťovat na internet.

Alfréd Brunclík, bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic. foto: Lidové noviny

LN Hrozba, že většina rozestavěných silnic a dálnic v Česku bude kvůli nedostatku peněz zastavena, byla zažehnána poté, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že dokáže uspořit 430 milionů. Jak se vám takto rychle podařilo najít tak masivní úsporu?
Napadá mě provokativní odpověď. Myslíte si, že v 60 miliardách korun, které letos máme v rozpočtu, je 400 milionů hodně peněz?

LN A není právě toto odpověď, proč jsou náklady na výstavbu dopravní infrastruktury v Česku tak vysoké, resp. že se v minulosti nevyhledávaly veškeré možné úspory tak intenzivně jako nyní?
Intenzita hledání úspor je teď skoro věcí veřejnou. Tím nenarážím na politickou příslušnost ministra dopravy Víta Bárty. O úsporách ve výstavbě dopravní infrastruktury se nyní diskutuje veřejně. Ředitelství silnic a dálnic je ale vyhledává již delší dobu. Chceme-li dobudovat páteřní síť a veškeré obchvaty a další následné projekty, potřebujeme k tomu stovky miliard korun. Spořit se musí.

LN Je tedy mylné se domnívat, že hon na každou korunu nastartoval až ministr Bárta?
Když ministr Bárta nastupoval, již jsem měl na stole materiál, který počítá s úsporami kolem 4,5 miliard korun u nerozestavěných projektů. Tyto úspory jsme již řešili zhruba rok a půl.

LN Jak ale vysvětlíte, že přestože ŘSD hledá úspory delší dobu, ministr Bárta si dokázal od stavebních společností během několika týdnů vydobýt další úspory v hodnotě kolem šesti miliard korun? Nebyli jste na stavební firmy příliš měkcí?
Tlak na snižování cen silničních staveb je dlouhodobý. Vkladem ministra dopravy Bárty je to, že tento proces urychlil. Přiměl stavební firmy, aby se s námi sešly, a žádal po nich slevy. Firmy sice slevy nedaly, ale slíbily, že budou spolupracovat na tom, aby se realizovaly úspory třeba ve výběru materiálů. Například protihlukové stěny mohou být konstruovány z recyklovaného plastu namísto nákladnějšího betonu.

LN Proč ale k těmto úsporám nebyly stavební firmy tlačeny již před rokem? Vždyť o nehospodárnosti ve výstavbě silnic a dálnic se hovoří již delší dobu...
Není to otázka nehospodárnosti. Je to otázka vybavenosti staveb. Snažíme se šetřit peníze proto, že nejsou. To ale neznamená, že minulé projekty byly udělány špatně či nehospodárně. Jsme prostě v období, kdy stupeň vybavenosti je třeba snížit. K takovému závěru jsme se dopracovali postupně. Nyní je nezbytné, aby investor prosadil prvky úspornosti již v průběhu veřejnoprávního projednávání stavby.

ALFRED BRUNCLÍK

Šéf Ředitelství silic a dálnic Alfred Brunclík* Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Tato státní příspěvková organizace zajišťuje výstavbu a správu silnic a dálnic v zemi.

* V čele ŘSD působí Brunclík (60) od března 2007. V minulosti zastával vedoucí pozice ve stavební společnosti Subterra. Profesní kariéru odstartoval ve společnosti Výstavba dolů uranového průmyslu.

* V letech 1970–1975 studoval ČVUT, obor vodní stavby.

* Je ženatý. Mezi jeho zájmy patří výtvarné umění, hudba, sport.

LN Znamená to, že výstavba dopravní infrastruktury je v Česku tak drahá proto, že konstrukční požadavky ze strany municipalit či ekologů jsou vyšší než jinde v Evropě?
Především musím zdůraznit, že tvrzení, že české dálnice jsou nejdražší v Evropě, není pravdivé. Je to mýtus, který se neustále opakuje a živí sám sebe. Nikdo to neumí prokázat. Naše údaje hovoří o tom, že naše dálnice sice nepatří mezi nejlevnější, ale rozhodně nejsou mnohonásobně dražší než jinde v Evropě. Při porovnání cen se totiž často srovnává nesrovnatelné.

LN Co máte na mysli?
Když vezmete cenu dálnice v Německu, která vznikla někde v Sasku na písku, tak je samozřejmě levnější než dálnice kolem Ostravy. Ceny dálnice výrazně ovlivňuje reliéf krajiny, kterou prochází. Jeden metr mostní konstrukce stojí sedm až osmkrát více než normální konstrukce dálnice. Metr tunelu vyjde desetkrát dráž. K tomu je nutné připočítat veškeré sjezdy či mimoúrovňová křížení, která stavbu konkrétní dálnice prodraží. Průměrné ceny jsou často zkreslující. Když se podíváte na cenu rychlostní silnice R48 mezi Frýdkem-Místkem a Těšínem, dojdete k závěru, že stavíme kilometr za 170-180 milionů korun. Ale u Ostravy jsme zase stavěli za 900 milionů.

LN Neplatí tedy, že stavba silnic a dálnic je v Česku v porovnání s Evropu nákladnější?
Patříme k těm dražším.

LN Proč?
Roli hraje několik faktorů. Například politika výkupu pozemků. My pozemky vykupujeme dráž než se vykupují v Německu. Tam se vykupují původní kultury, zatímco u nás se všechno vykupuje jako stavební pozemek, což je dražší. Jakmile získáme územní rozhodnutí na stavbu, v tu chvíli se všechny pozemky v trase stávají automaticky stavebními pozemky, i když se na nich třeba pěstovala kukuřice.

LN ŘSD loni vypracovalo analýzu, jak by šlo zlevnit výstavbu silnic. Co z ní vyplynulo?
Je třeba pokračovat ve snaze o úpravu legislativy. Dosud byla naše pozice velmi defenzivní. Každý si naporoučel, co chtěl, a dokud nebyly veškeré požadavky splněny, orgány státní správy nám neumožnily stavět. Velké úspory mohou vzniknout, když se systém přípravy urychlí. Dnes je velmi zdlouhavý. Musí se schválit územní plán, pak získat územní rozhodnutí, stavební povolení, provést EIA (studie dopadu stavby na životní prostředí – pozn.red.). A problémem je, že naše legislativa umožňuje dodatečnou revizi již proběhlých řízení.

LN Říkáte, že cenu staveb výrazně ovlivní již samotný projekt. Kdo tyto projekty schvaluje?
V současné praxi schvaluje projekty investor, tedy ŘSD.

LN Takže vy schvalujete projekty sami sobě?
Ano. A je skutečně otázkou, zda-li to je takto správně. Namítali jsme, že k tomu, aby bylo každému jasné, že je zvolený projekt optimální, nestačí pouze dohled zadavatele. Bylo by nejlepší, aby expertizy byly nezávislé na investorovi, kdyby je převzal stát. Na nás všichni řvou, že jsme to udělali blbě. Přitom my jsme normální stavebníci. Nikdo nám nepomůže. Nikdo nám už v přípravě neřekne, že tenhle sjezd není potřeba, tato náhradní komunikace není potřeba, tenhle přechod pro zvěř nemusí být 80 metrů široký, stačí jenom 40 metrů. Právě to by mohla dělat nějaká státní instituce, která by měla vyšší kredit, než jaký má státní příspěvková instituce, jako je ŘSD.

LN Ke snížení cen se nabízí i osvědčený recept – zvýšit konkurenci. Proč již nejsou na českém trhu tolik proklamované levné čínské firmy?
V této chvíli nevypisujeme žádnou novou zakázku. Poslední významnější soutěže probíhaly v roce 2009. V následujících dvou letech žádné nové soutěže neplánujeme. Jinak neexistuje překážka, aby se Číňané o zakázku v Česku neucházeli. Nejsou blokováni žádnými bariérami, soutěže jsou mezinárodní.

LN Jenže zaznívají hlasy, že jsou šité na míru pouze úzké skupině firem...
Vím, o čem mluvíte. V posledních letech se v silniční stavařině vyprofilovalo do pozice lídrů trhu zhruba čtyři až pět firem. Je to Metrostav, Skanska, Eurovia, Strabag a částečně i OHL. Je to málo, ale je to vše, na co tento trh stačil. Zakázky zde ale realizovaly i další firmy, např. Hochtief. Českých firem je ale velmi málo. Do budoucnosti bychom chtěli , aby se posílila pozice menších firem a konkurence dále posílila.

LN Proč jste tedy až dosud vypisovali na zakázky do 20 milionů korun pouze jednací řízení bez uveřejnění?
Dosud nikdo nevznesl námitky na systém užších podlimitních řízení. Jsou to řízení, kde jsme obesílali pět uchazečů a oznámení jsme umístili i na naši vývěsku v budově ŘSD. Když se přihlásili další uchazeči, mohli se soutěže zúčastnit.

LN To ano. Ale proč jste v podstatě záměrně již na vstupu konkurenci omezovali?
Tento typ soutěže jsme využívali z 98 procent na opravy silnic. Tento typ soutěže umožňuje provést opravu rychle, což je v případě sezonních oprav nezbytné. Žádný jiný důvod to nemělo.

LN Nicméně i sezonní opravy ovlivňují provozní rozpočet a lze na nich ušetřit...
Ano. Doba je taková, že již nelze překonat hlad po zveřejňování všech informací. Je nezbytně nutné, aby i užší podlimitní řízení probíhala naprosto transparentně prostřednictvím internetu. Všechna nová řízení se již na internetu objeví.

LN Bude ŘSD ve vypisování podlimitních řízení pokračovat?
Ministr Bárta uložil ředitelům podřízených organizací, aby do doby, než se seznámí s úrovní jejich hospodaření, neuzavíraly žádné významné smlouvy v nadlimitních či podlimitních řízení. Čili my máme od této chvíle tento proces zablokován.

LN Znamená to, že nemůžete provádět ani sezonní opravy silnic?
Provádíme jenom havarijní věci, které nesnesou odklad. Dosud jsme nedostali generální souhlas k dalším řízením. Dohoda s ministerstvem dopravy je ale taková, že veškerá další výběrová řízení musí být zveřejňována na internetu. Takže užší podlimitní řízení v té formě, ve které dosud probíhala, končí.

LN Kritika údajné nehospodárnosti v silniční stavařině zaznívala až dosud ze strany veřejnosti a médií, nikoliv z ministerstva dopravy. Nepodlehl podle vás ministr Bárta veřejnému tlaku?
Vzhledem k tomu, že se v tomto odvětví spotřebovávají obrovské peníze, nelze ministrův postup vnímat negativně. Je to logický krok.

LN Není například skutečnost, že v provozních nákladech ŘSD dokážete najít úsporu 430 milionů korun, dokladem toho, že se zde plýtvalo penězi?
Určitě ne. Odpověď je nutné hledat v tom, jak se vyvíjí roční rozpočty ŘSD. Poslední tři roky jsme měli k dispozici 60 miliard korun ročně. V příštím roce si budeme muset vystačit s 34 miliardami. Je proto zřejmé, že dojde k výraznému zeštíhlení organizace, a tím lze snížit i provozní rozpočet.

LN O kolik se sníží provozní rozpočet ŘSD v příštím roce?
Letošní rozpočet ve výši 1,786 miliardy korun se sníží o 955 milionů korun.

LN Kolik plánujete ušetřit ještě do konce letošního roku?
Zhruba 105 milionů korun.

LN Jak chcete tak velkých úspor dosáhnout?
Omezíme výdaje na poradenskou činnost, na právní služby, budeme spořit na energiích a také mzdách. Budeme snižovat stav zaměstnanců.

LN Čeká ŘSD razantní propouštění?
Stav techniků snížíme o zhruba 17 procent. Odejde kolem stosedmdesáti lidí.

LN A kdo se má třást o práci?
Snižovat budeme stavy technickohospodářských pracovníků. Počet 700 dělníků, které zaměstnáváme na práce na dálnicích, snižovat nebudeme.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.