Lidovky.cz

Ekonomika

Bárta dosáhl svého: firmy slevují, železniční stavby se nezastaví

Železniční trať (ilustrační foto).

Železniční trať (ilustrační foto). foto: Shutterstock

PRAHA - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodla s největšími stavebními firmami na úsporách za 437 milionů korun na stavbách za 8,5 miliardy korun, což představuje slevu více než pět procent.
  8:54

Dohoda byla zatím uzavřena ústně, podepsána by mohla být během dvou týdnů. Uvedla to dnešní MF DNES (MfD).Pokud se stát s firmami dohodne i písemně, všechny původně zastavené stavby železnic budou pravděpodobně pokračovat, některé však budou trvat déle, píše deník.

"Během dvou týdnů chceme tuto dohodu dát na papír a podepsat," řekl deníku náměstek generálního ředitele SŽDC Pavel Habarta. Podle něj je logické, že stavaři mohli jít s cenou níže.

Čtěte také

Jsou to většinou zakázky, které byly zadány na vrcholu stavebního boomu, ale pak přišla krize, která výrazně zlevnila stavební materiály, dodal.

"Řebíčkův" Viamont slevovat nechce

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) zastavil práce na železnici počátkem srpna kvůli nedostatku peněz v rozpočtu. Bártův tlak na stavbaře ke snížení cen zakázek podle listu nyní přinesl první reálné úspory.

Firmy přitom dosud tvrdily, že mají extrémně malé marže a níže jít nemůžou. "To platí, nejde o slevy, ale úspory," tvrdí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Například AŽD Praha, která zlevní své stavby pro stát o pět procent, použije levnější kabely, které však stále odpovídají normě. Podle MfD byl nejméně ochotný slevit Viamont DSP, firma bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka.

Stát chce železnice zlevnit ještě více, například úsporami v samotných projektech. Podobně už našel šest miliard korun u staveb silnic.

Stavby mohou zlevnit ještě kvůli auditu všech rozestavěných a připravovaných staveb na železnicích, který má ukázat, zda nejsou některé objekty zbytečné. Podle Habarty by audit měl přinést úspory v desítkách procent. Navíc věří, že další slevy poskytnou samy firmy.

Přísnější kontrola

Všechny úseky, kde měli stavaři postupně ukončit práce, tak budou nejspíše pokračovat, píše deník. Některé ale porostou pomaleji, a to právě kvůli nedostatku peněz. I proto část firem státu nabídla, že může platit až v příštím roce. Nejasný je zatím osud 19 staveb, které jsou zatím v přípravě.

Stát navíc přísněji dohlédne na kvalitu staveb. Drážní úřad začal tento týden s kontrolou tří největších železničních staveb, zda se na nich skutečně staví vše, co se stavět má, napsala dnešní MfD.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.