"Praha dostává nádherný dárek," poděkoval při slavnostním otevírání úseku pražský Pavel Bém. Poděkoval ministrovi dopravy a především také předchozí Topolánkově vládě, která se podle něj o okruh nejvíce zasadila.
"Pětiprocentní úspory, kterých jsme dosáhli při vyjednávání o cenách dopravních staveb, není uspokojivý výsledek, ale nadějí do budoucna," řekl ministr Vít Bárta při otevírání. "Dálniční známky budou povinné a mýtné se bude platit již ode dneška," řekl
poté Bárta s tím, že nová část pražského okruhu je jednoznačně součástí dálniční sítě v České republice.
Mapa Pražského okruhu - zelené úseky se dnes otevírají, výstavba těch červených se zatím jen připravuje
Poté přiznal, že ještě pár hodin před slavnostním aktem se rozhodoval, zda povolí, aby se stavba otevřela (viz box dole). Zkoušky totiž odhalily drobné závady. "S netrpělivostí budu čekat na kontrolní zprávy z ČVUT i na kontrolní expertizu z rakouské univerzity v Innsbrucku," vyjádřil se Bárta k vadám na mostní konstrukci.
Bárta vyjádřil v projevu také naději, že v následujících letech bude jeho ministerstvo otevírat "více a levněji"
Videoreportáž z výstavby |
Po nepříliš oslavném projevu ministra Bárty - a naopak nadšené chvále končícího primátora Béma - si "rýpance" neodpustil ani prezident Klaus. "Je dobře, že tuto stavbu ministr nestihl zarazit," obrátil se Klaus na Bártu, který v posledních týdnech zastavil řadu dálničních a železničních staveb. "Stihlo se to na poslední chvíli."
Klaus také zkritizoval podobu okruhu. "My, co jsme pod mosty často projížděli, jsme se divili, proč musí vypadat zrovna takto," prohlásil prezident.
První auta na novém úsekuKrátce po poledni byla nová jihozápadní část pražského okruhu otevřena běžnému provozu. Řidiči mohou zatím na okruh najíždět z dálnic D5 a D1, následně se otevřou i další nájezdy. Podle Martiny Vápeníkové z ŘSD provoz na okruhu rychle rostl. Zahájení provozu na nové dálnici se událo v režii policie, jejíž vozy jely v čele kolony prvních nedočkavců. Podle Jana Hořeního z ŘSD se okruh rychle zaplnil osobními vozy i kamiony. Nyní bude zhruba další tři hodiny trvat, než se uvede všechno provizorní značení do náležitého stavu a uvolní se i další nájezdy. |
Předpokládané zklidnění Jižní spojky umožní pražskému dopravnímu podniku, aby zavedl expresní autobusovou linku 125. Za 23 minut spojí Jižní Město s oblastí Smíchova. Ve špičce bude jezdit každých osm až deset minut, mimo špičku pak v intervalu 15 minut. Dopravní podnik chce na trasu nasadit nové nízkopodlažní vozy. Linka začne jezdit od začátku října.
Sobotní ostuda
Řidiči by se na nově otevřený okruh měli dostat po poledni a díky stavbě poprvé dostanou možnost přejet Českou republikou od západu na východ po dálnici. Nová 23kilometrová část uleví především Praze a její Jižní spojce. Stavbu si podle původního plánu mohla o víkendu prohlédnout veřejnost.
Sobotní den otevřených dveří ale skončil ostudou, jak přiznal náměstek ministra dopravy Radek Šmerda. Lidé se nakonec nedostali například do tunelů, údajně proto, že stavební firmy ještě dokončovaly některé práce.
Čočka a soda pro prezidenta
Ministerstvo také servírovalo při slavnostním otevření čočku a sodu, aby zdůraznilo snahu šetřit na dopravních stavbách.
Čtěte více |
Novostavba za 18,3 miliardy korun vede mezi Modleticemi u D1 a Slivencem, navazující sedmikilometrový úsek z 80. let do Třebonic Ředitelství silnic a dálnic kompletně zrekonstruovalo. Vznikl tak ucelený úsek okruhu, který propojuje chomutovskou rychlostní silnici R7, karlovarskou R6, plzeňskou dálnici D5, výpadovku na Písek a brněnskou D1.
Prohlédněte si podrobné mapy nových úseků |
STOP stavJihozápadní úsek je na dlouhou dobu poslední otevíraný úsek velkého okruhu kolem Prahy. Kvůli nedostatku peněz a průtahům v územních řízeních nemohou řidiči v dohledné době počítat s pokračování okruhu do Běchovic ani s dokončením severní části u Suchdola. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, nyní je hotovo 40 kilometrů. |
Nová dálnice se pyšnila označením největší silniční stavba v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky.
Okruh má vadu, podle expertů je banálníUdálost, na niž řidiči několik let čekali, nebude bez poskvrny. Na novém Lochkovském mostu se totiž objevila závada. "Už předtím, než se začalo montovat, jsme upozornili na možné potíže," vzpomíná Jiří Petrák ze společnosti Mott McDonald, která pro ministerstvo dopravy vypracovala odborný posudek. Poukázal na to, že místo tlustých ocelových plechů bylo na spáry použito dvou lehčích ocelových lamel, které byly svařeny. "Montážní sváry jsme pak podrobili destruktivní kontrole a objevily se tam problémy," vysvětluje Petrák. S jeho slovy ale nesouhlasí na ministerstvu dopravy. "Sváry nejsou na nosné konstrukci mostu," uklidňuje mluvčí resortu Karel Hanzelka. Kromě posudku firmy Mott McDonald má ministerstvo k dispozici i druhou analýzu. "Vypracovali ji pro nás experti z ČVUT. Podívali se na to a zahájení provozu schválili. Tím se řídíme," vysvětluje Hanzelka. Podle něj jde prý jen o tři spáry. Jiří Petrák ale tvrdí, že Lochkovský most má nepřípustné vady a není postaven podle norem. V současnosti však nedovede předvídat, co může běžný provoz s mostem udělat. |