Přístroj přezdívaný Sissi poslední centimetry alpské horniny prorazil ve 14:17 SELČ. Slavnostní dokončení jedenáctileté ražby tunelu, jehož celková cena se vyšplhá na 9,83 miliardy švýcarských franků (zhruba 179 miliard korun), sledovali v přímém přenosu vedle televizních diváků i ministři dopravy zemí Evropské unie na svém zasedání v Lucemburku.
Čtěte více: |
Jako první otvorem ve štítu prolezl z jižního úseku tunelu do severního razič Hubert Bär s dřevěnou figurkou svaté Barbory, patronky horníků. Ta zde má být umístěna trvale jako symbol díků a žádosti o ochranu díla. Místo průrazu je v hloubce asi 800 metrů pod povrchem, 27 kilometrů od severního portálu tunelu a 30 kilometrů od jižního. Po dokončení zkrátí cestu mezi Curychem a Milánem o hodinu na celkové dvě hodiny a 40 minut. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu,
což je dvakrát více než dosud.
Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas již dříve stavbu, která se začala plánovat před 25 lety, označil za "mimořádný projekt".
Evropští ministři dnes Švýcarsku k dokončení ražby blahopřáli a ocenili zejména "organizační talent" stavitelů a Švýcarsko jako zemi, která věří v budoucnost železniční dopravy v Evropě a jde příkladem v ochraně životního prostředí.
Přehled deseti nejdelších tunelů světa:
|
Pořadí | Název | Místo | Délka (m) | Typ | Otevření |
1. | Gotthardský | Švýcarsko | 57.072 | železniční | 2017 |
2. | Seikan | Japonsko | 53.850 | železniční | 1988 |
3. | Eurotunnel | Francie-Británie | 50.450 | železniční | 1994 |
4. | Lötschbergský | Švýcarsko | 34.577 | železniční | 2007 |
5. | Guadarrama | Španělsko | 28.419 | železniční | 2007 |
6. | Tchaj-chang | Čína | 27.848 | železniční | 2007 |
7. | Iwate-Ičinohe | Japonsko | 25.810 | železniční | 2002 |
8. | Laerdalský | Norsko | 24.510 | silniční | 2000 |
9. | Daišimizu | Japonsko | 22.221 | železniční | 1982 |
10. | Wu-šao-ling | Čína | 21.050 | železniční | 2006 |
Zdroj: http://www.lotsberg.net/
Švýcarský ministr dopravy, který se dlouhodobě za tunel zasazoval a dnešní slavnosti se osobně účastnil, vyjádřil přesvědčení, že nový tunel bude mít brzy řadu sourozenců, kteří společně porostou.
Ve Švýcarsku, kde byl první železniční tunel postaven již v roce 1882, představuje ten Gotthardský unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, odstranit na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.
Po položení odhadem 230 kilometrů kolejí bude za několik let tunelem jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.
Tunel byl projektován a stavěn společností AlpTransit Gotthard AG (ATG), která je společností plně vlastněnou Švýcarskými federálními železnicemi (Schweizer Bundesbahnen). Smlouva na provedení práce byla uzavřena švýcarskou vládou. Spojení povede ve dvou oddělených tunelech, vzdálených od sebe 40 metrů. Budou vzájemně propojeny u Sedrunu a u Faida. Vybudován má být také třetí, bezpečnostní tunel pro údržbu a jako rezerva.
První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami. aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala. V roce 1980 byl zprovozněn dálniční tunel pod Gotthardským průsmykem.
Dnes proražený úpatní tunel pod Gotthardem (vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek) představuje svou délkou
a náročností naprostý unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, vyrubat na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.