Lidovky.cz

Ruzyně v zimě ožije. Přibude Voroněž a Newcastle, končí Soluň

Ekonomika

  11:07aktualizováno  14:07
PRAHA - Letecké společnosti nabídnou během zimního letového řádu na letišti Ruzyně o tři procenta větší kapacitu než před rokem. Oproti minulé zimě se také zvýší počet vzletů a přistání. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci letiště. Zimní letový řád platí od 31. října do 25. března.

Všechny lety na ruzyňském letišty byly zrušeny kvůli sopečnému mraku. foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Novinkou je například příchod ruské letecké společnosti Air Company POLET, která bude zajišťovat spojení do Voroněže, novou destinací je i britský Newcastle, kam bude létat nízkonákladová firma Jet2. Nově získá Praha přímé spojení také do Lipska a Poznaně, které bude provozovat ostravská firma Job Air - Central Connect Airlines.

Čtěte více:

Ta rovněž nahradí České aerolinie na trase Praha - Brno, kde bude létat jednou denně. České aerolinie v rámci svého ozdravného plánu opustí i další linky, mezi nimi například Marseille, Soluň, Londýn, Manchester a Mnichov.

Novinky na Letišti Praha v zimním letovém řádu 2010/2011

Nové destinace:
Newcastle (Jet2),
Voroněž (Air Company POLET)
Lipsko, Poznaň (Central Connect Airlines)

Nové destinace z léta 2010: Baku (Azerbaijan Airlines),
Bari (Wizz Air),
Billund (Cimber Sterling Airlines), Doncaster (easyJet),
Kazaň (Tatarstan Airlines), Krasnodar (Yakutia Airlines), Novosibirsk (S7 Airlines)

Zrušené destinace:
Marseille, Soluň (ČSA)

Zrušené destinace z léta 2010: Belfast (bmibaby),
Kišiněv (Air Moldova),
Liverpool (Wizz Air),
Malmö (Wizz Air),
Stavanger (Norwegian Air Shuttle)

Zdroj: Letiště Praha

Podle ředitele pro letecký obchod Letiště Praha Jiřího Pose se ostatním aeroliniím daří výpadek po ČSA nahradit, například British Airways posílí spojení do Londýna.

České aerolinie si přesto podrží pozici lídra pražského trhu, týdně budou vypravovat z Ruzyně 543 odletů, druhá Lufthansa 89 a třetí easyJet 50. "Dá se říci, že po dvou letech stagnace a do určité míry negativních zpráv se objevují první pozitivní zprávy o zvratu a potenciálu dalšího růstu výkonů a nabídky na pražském letišti," řekl Pos.

Oproti minulé zimě by měly posílit charterové lety, u kterých se podle nynějších předpokladů zvýší kapacita meziročně o téměř 14 procent, u nízkonákladových dopravců nárůst činí 4,3 procenta, u klasických síťových dopravců o 1,6 procenta. Vzletů a přistání bude v zimní sezoně meziročně o 2,8 procenta méně.

Ruzyni opouští Raynair a AIR Moldova
Největší změnou v oblasti nízkonákladových aerolinií je zřejmě už dříve nahlášený odchod irského Ryanairu, který létá nyní do Dublinu a Stockholmu.

"Na druhé straně nám ostatní dopravci, ať už Smart Wings, Jet2 nebo easyJet, nabízejí nové kapacity," uvedl Pos.

Jak ale dnes uvedl server iDnes.cz, Smart Wings omezují v některých dnech spojení na nové lince do Amsterodamu ze dvou párů letů denně na jeden. "Jde o novou linku, která se zavádí, optimalizujeme frekvence," řekla serveru mluvčí Vlaďka Dufková. Omezení linky do Amsterodamu přišlo krátce poté, co firma opustila své plány na zavedení linky do Bukurešti.

Z pražského letiště vedle Ryanairu mizí také Air Moldova a linka do Kišiněva. Novým dopravcem, který minulou zimu do Prahy nelétal, jsou například Emirates s linkou do Dubaje nebo Tatarstan Airlines se spojením do Kazaně.

Chartery s rekreanty budou nejčastěji směřovat do Egypta, Turecka a Izraele, k exotičtějším cílům patří například Varadero na Kubě, keňská Mombasa nebo Porlamar ve Venezuele.

Letiště očekává tříprocentní nárůst cestujících
Letiště Praha odbavilo od ledna do konce září 8,94 milionu cestujících, což je meziročně o 0,37 procenta méně. Zhruba stagnaci očekává vedení letiště i k závěru roku. Pro příští rok letiště předpokládá růst počtu cestujících o tři procenta a atakování hranice 12 milionů.

Během nastávající zimy bude z Prahy létat pravidelně 50 leteckých firem na 105 letišť v 50 zemích, před rokem to bylo 44 aerolinií na 107 letišť ve 48 zemích.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.