Lidovky.cz

Konec snění o tunelu Praha - Beroun. Brusel nedá miliony na jeho přípravu

Ekonomika

  8:00
BRUSEL - Evropská komise odebrala Česku přislíbených 360 milionů korun dotací pro přípravu projektu rychlejšího železničního spojení mezi Prahou a Berounem. Součástí stavby měl být i pětadvacetikilometrový tunel mezi oběma městy, vláda projekt kvůli finanční úsporám zastavila.

Ražba tunelu foto: ČTK

Ministerstvo dopravy proto na rozhodnutí komise reagovalo vlažně. "Pan ministr Bárta podle svých dřívějších vyjádření stejně s tunelem do Berouna nepočítá. Obecně probíhá revize všech připravovaných staveb a jejich objektové skladby s cílem nalézt úspory oproti původním finančním plánům," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Celkové náklady na výstavbu se měly podle odhadů "vyšplhat" až na 33 miliard korun. Peníze unijního rozpočtu měly plynout na podrobný geologický průzkum v oblasti a na přípravu samotného projektu. "Chceme, aby finanční prostředky, kterých v současnosti není dostatek, byly naprosto jasně spravovány. Pokud existují projekty, které již déle neplní svůj cíl, unijní dotace musí být odebrány a přesunuty tam, kde je možné je co nejlépe využít," řekl novinářům eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Zastavených projektů je více
Železniční spojení mezi Prahou a Berounem je pouze jedním ze třech projektů, u nichž komise úplně zrušila financování. Projektů, které jsou součástí takzvaných transevropských sítí, je celkem 92. Mezi třemi zrušenými projekty se nachází hned dva české. Kromě spojení mezi Prahou a Berounem přišly o 25 milionů korun i České dráhy.

Čtěte také:

Unijní dotace tentokrát měly směřovat na vybavení, které je součástí evropského systému řízení železniční dopravy. Úplně o finanční prostředky přišel ještě jeden z německých projektů.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor v současnosti hledá levnější řešení pro zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Berounem.

Nahradní řešení příliš nepomůže
Náhradní projekt by měl být hotový poměrně rychle, ale dobu cesty mezi oběma městy výrazně nesníží.

Samotná trať je součástí železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, který bude podle ministra dopravy Bárty hotový nejdéle do tří let a zkrátí jízdu centra Prahy do centra Plzně osobním vlakem i rychlíkem na polovinu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.