Lidovky.cz

Nové stanice metra netáhnou, jsou drahé a málo využívané

Ekonomika

  10:00
PRAHA - Projektování nových tras pražského metra má zásadní zádrhel. Vysokou cenu a nízkou využitelnost.
Pražské metro (ilustrační foto).

Pražské metro (ilustrační foto). foto:  František Vlček, Lidové noviny

Komunistický prezident Gustáv Husák bere nůžky a za cvakání fotoaparátů přestřihává žlutou pásku. Je druhý listopad roku 1985 a trasa metra B zahajuje z Náměstí Republiky svůj provoz.
Linka dokazuje svou důležitost i nyní. Podle zatím posledních průzkumů z roku 2008 patří Anděl, Můstek, Florenc či Náměstí Republiky mezi vůbec nejvytíženější a nejpoužívanější stanice celého metra.

Čtěte také

Což se ale nedá říct o těch nejnovějších. Stačí jednoduché srovnání. Například Nové Butovice zprovoznil dopravní podnik v roce 1988 za 179,3 milionu československých korun a nyní odbaví denně přes 46 tisíc cestujících.

Zastávka Prosek vznikla přesně o dvacet let později a byla dražší o celou miliardu. Přitom ale odbaví jen necelých dvanáct tisíc lidí. V úseku Ládví-Letňany proto jezdí jen každý druhý spoj. "Předpokládáme, že v budoucnu dojde k navýšení dopravních kapacit," řekl k tomu letos v létě dosluhující pražský primátor Pavel Bém.

Nová stanice metra Letňany na trase C

Experti: Metro je drahé
Ovšem někteří urbanisté s ním nesouhlasí. Podle nich je totiž celé pokračování "céčka" vyprojektováno a postaveno ve špatné trase. "Tamější doprava by se dala řešit jinak. Metro je drahé, a má smysl jen tam, kde je vysoká hustota aktivit, což ale není tento případ," říká Martin Skalský ze společnosti Arnika.

Přesto však Praha letos v červnu rozjela další podobný úsek. Za devatenáct miliard prodlouží zelenou trasu A přes sídliště Petřiny a Červený vrch až do Motola. "Přes sto tisíc lidí denně projíždí přes naše území do centra. My bychom si moc přáli, aby nejezdili autem a aby měli alternativu," vysvětlil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Jenže očekávané počty cestujících tomu neodpovídají. Nejfrekventovanější stanicí nového úseku by se měl stát Červený vrch s denním průměrem 44 tisíc lidí. Hned jak se však metro odchýlí od Evropské ulice, čísla jdou rapidně dolů. Například stanicí Motol by mělo za 24 hodin projít jen 13 tisíc lidí.

Všichni chtějí "déčko"
Neatraktivitu nového "áčka" prokázala i studie Ústavu pro dopravní inženýrství. "V úseku Motol-Petřiny je poptávka nižší než například po dvojici tramvajových linek v Korunní ulici," říká dopravní inženýr Martin Šubrt.

Pokračování trasy A je tak podle nezávislých expertů zbytečný a drahý luxus. Daleko prospěšnější by bylo upřednostnit novou linku D do jižních pražských sídlišť. Ta by významně odlehčila přetíženému "céčku", umožnila nutnou a stále odkládanou rekonstrukci Nuselského mostu. Trasa za 40 miliard by měla vést z náměstí Míru, přes Nusle a Krč do Písnice. Už prvotní výpočty obratu cestujících výrazně převyšují čísla, které vykazuje prodloužení "áčka". Na konečnou by tam mělo jezdit až 55 tisíc lidí denně.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.